Employee branding met Roos van Vugt

Als (PR) professional ben je nooit uitgeleerd, vandaar dat we regelmatig interessante mensen waar we wat van kunnen leren uitnodigen voor een inspiratiesessie. Vandaag hadden we Roos van Vugt over de vloer. Met Merkwerker is zij het boegbeeld van employee branding. Er is dan ook geen beter persoon die ons de nodige inspiratie kon geven over dit onderwerp.

Waarom Employee branding?

Met Employee branding staat het bedrijf niet meer centraal maar de medewerkers. Zij voegen namelijk inhoud toe en geven een gezicht aan het bedrijf. Het is zeker geen nieuw fenomeen, kijk maar naar account managers. Die doen al jaren lang aan Employee branding. Zij treden naar buiten als zichzelf, maar wanneer zij potentie zien voor een samenwerking, vertegenwoordigen ze het bedrijf waar ze voor werken. Account managers besteden daarom ook veel aandacht aan hun netwerk en bouwen daar een persoonlijke band mee op. Dat is dan ook belangrijk binnen hun vakgebied.

Social media

Maar waarom is Employee branding dan nu een hot topic? Dat komt door sociale media. Deze kanalen zorgen er namelijk voor dat alle medewerkers een podium zijn of een gezicht krijgen naar de buitenwereld. Denk simpelweg aan het toevoegen van je werkgever op Facebook. Een kanaal dat de meeste mensen strikt persoonlijk gebruiken en waar ze alleen familie/vrienden/kennissen toevoegen. Op dit kanaal ben je dan ook informeel, maar je netwerk krijgt wel iets mee van het bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een vrijdagmiddagborrel of een werkuitje dat je deelt. Het bedrijf waar je werkt moet dit dan wel toelaten. Dat begint al bij het toelaten van van social kanalen op de werkvloer.

Wat heeft je werkgever eraan?

Onder werktijd actief zijn op social media, dat klinkt ideaal als werknemer. Maar zit je werkgever daar wel op te wachten? Het is begrijpelijk dat er als eerste reactie allerlei doemscenario’s door de hoofden gaan. Er wordt niet meer gewerkt, je medewerkers zitten alleen maar op social media kanalen. In de praktijk gaan werknemers daar heel verstandig mee om, je wordt tenslotte betaald voor het werk dat je verricht.
De meerwaarde voor de werkgever zit hem in de grote exposure die je krijgt wanneer al je medewerkers actief zijn op social media. De exposure hoeft dan niet eens direct te zijn, negen van de tien keer is dat ook niet zo. Op sociale media kom je via je persoonlijke titel sneller in contact met iemand anders dan met een bedrijfsaccount. Het eerste contact vanuit de individu zorgt voor een bepaalde band. Als de content en de context klopt, dan is de stap naar een zakelijke samenwerking makkelijker gezet.

En daar zit ‘m nou de kracht van Employee branding.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!