Endorfine als Marketing PR ingrediënt

Vorige week bivakkeerden we met gezin en vrienden in de sneeuw voor een fijne week wintersport in Zell am See, Oostenrijk. Heerlijk om weer wat pistes af te razen. Dit deed me denken aan een verhaal dat ik vorig jaar hoorde van een Franse neurowetenschapper over ‘marketing PR op de piste’. Het schijnt dat bedrijven er goed aan doen om hun marketing en PR inspanningen in wintersportgebieden op te zetten. Omdat mensen er dan qua mindset helemaal voor ‘in the mood’ zijn.

Endorfine voor de juiste mindset

Hoe dat komt? Er komt bij mensen door inspanning, zoals skiën, een stofje vrij: endorfine. Endorfine geeft mensen een gelukzalig gevoel. Tijdens de wintersport zijn mensen dus vaak net een stukje blijer, zeker als ze net in hoog tempo de piste afgekomen zijn. En juist op die momenten zou je de consument als merk moeten proberen te bereiken. Want, aldus het verhaal van de neurowetenschapper, mensen zullen ook lange tijd na de confrontatie met het merk op de skipiste een gelukzalige associatie krijgen bij het zien van het betreffende merk. Volledig onbewust, maar het gebeurt wel… Subliminal seduction!

Starbucks Ski-Thru

Een bedrijf dat op basis van dit inzicht een mooie campagne heeft opgezet, is Starbucks. Ze deden dit in 2012 in het ‘Squaw Valley Ski Resort’, vlakbij Lake Tahoe. Het gegeven was simpel: vang mensen als ze in een ‘high’ zitten en faciliteer onder aan de piste iets waar ze echt op zitten te wachten.

Dit leidde tot de introductie ’s werelds eerste Ski Thru Koffiebar. In deze Starbucks bar bestelde je warme dranken via een loket aan de buitenkant van het pand. Heel simpel met de ski’s nog aan je voeten. Makkelijker kan niet! De bar leidde tot een stroom aan PR over de hele wereld. Maar dat was niet alles. De neurowetenschapper gaf ook aan dat mensen na het bestellen bij deze bijzondere Starbucks voortaan onbewust de ‘gelukzalige rush’ van het net naar beneden skiën een klein beetje zullen herbeleven, iedere keer als ze een Starbucks zien. Dat klinkt prachtig!

Bijzondere ijswereld van Audi

Recenter en dichter bij huis (lees: vorige week nog in Zell am See) is een ander voorbeeld van een Marketing PR actie op de skipiste: ‘Ice Camp’ van Audi. In deze super-de-luxe bar kunnen mensen in een wereld van ijs genieten van heerlijke dranken, een haardvuurtje en tegelijkertijd het nieuwste model Audi leren kennen. En doordat mensen net een rush aan endorfine hebben gekregen door het skiën, zal hier ook vast gelden dat de wereld van Audi bij hen net wat beter zal landen dan in een normale alledaagse straat…

Tegenvallend aantal campagnes op en rond de piste

Toch valt het me over het algemeen erg tegen wat je aan creatieve campagnes op de piste tegenkomt. Zeker als deze ‘endorfine theorie’ echt klopt. Wellicht moeten we bij Coopr alvast eens gaan nadenken over de ‘winter 2014-2015’ campagnes van onze klanten. Ik zou er zo een aantal kunnen verzinnen! En dan zelf de proef op de som gaan nemen natuurlijk… Neuromarketing, het blijft een interessant gegeven!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!