European Communication Monitor 2013: de resultaten!

Blog
Opinie
Jody Koehler
03-07-2013


De resultaten van de European Communication Monitor 2013 zijn er! In de afgelopen 4 maanden hebben 2.700 communicatie en PR professionals uit 43 landen de vragenlijst ingevuld. Het eindresultaat schetst weer een interessant beeld van hoe de internationale (Europese) wereld van (strategische) communicatie en PR er voor staat. Dit jaar lag de focus vooral op zaken als CEO positionering, social media vaardigheden en de onderlinge generatieverschillen.

Wat valt er dit jaar op?
Een beknopt overzicht van de belangrijkste resultaten uit het onderzoek:
  • Veel bedrijven monitoren de reputatie van de belangrijkste vertegenwoordiger, de CEO, niet of nauwelijks. Slechts 1 op de 2 bedrijven doet dit actief.
  • De 5 belangrijkste social media communicatie tools zijn 'sociale netwerken', 'online video', 'mobiele applicaties', 'microblogs (bijv. Twitter)' en 'photo sharing apps of sites'.
  • Social media heeft een punt bereikt waarbij het een integraal onderdeel is van communicatie management. Het gepercipieerde belang van social media is 'steady' gebleven het afgelopen jaar.
  • Professionals typeren hun social media vaardigheden en kennis als 'gemiddeld. Opvallend is dat er verrassend weinig verschil zit in het dagelijks professioneel gebruik van social media tussen de verschillende generaties. Bij prive gebruik zijn deze vele malen groter.
  • Steeds meer organisaties gebruiken specifieke strategiën om de verschillende leeftijdsgroepen te bereiken: 20% doet dit vaak, 40% soms en 21% nog niet, maar zijn dit wel van plan in de toekomst.
  • 8 op de 10 professionals geeft aan dat internationale communicatie onderdeel is van de dagelijkse werkzaamheden. Een kwart is actief in meer dan 20 landen.
  • 7 op de 10 professionals geeft aan een crisissituatie in de afgelopen 12 maanden gehad te hebben. Hierbij was de inzet van 'de informatie strategie' het populairst.
  • Het uitlijnen van de communicatiestrategie ten opzichte van de algehele bedrijfsstrategie is de grootste uitdaging dit jaar. Vermoedelijk blijft dit zo tot 2016. Omgaan met digitale ontwikkelingen en social media komt in een tweede plaats.
  • 87% van de professionals geeft aan dat communicatie en PR belangrijker is geworden binnen de eigen organisatie. Toch ziet slechts 15% het budget voor dit jaar toenemen.
Over het onderzoek
De European Communication Monitor 2013 wordt uitgevoerd door 11 professoren, waaronder Piet Verhoeven van de Universiteit van Amsterdam, van 11 erkende Europese universiteiten. De organisatie bestaat uit de European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA), de European Association of Communication Directors (EACD) en Communication Director magazine en het onderzoek wordt ondersteund door Ketchum.

Check voor meer informatie ook onderstaande video!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief