Insights | Digital | Influencer Marketing
Facebook sluit per direct Instagram API af

Langzaamaan wordt bekend dat Facebook gisteravond (1:45pm PT, April 4, 2018) zonder enige waarschuwing de Instagram API voor zogenaamde third party apps (op een handjevol Facebook Marketing Partners na) heeft afgesloten. Dat heeft gevolgen voor het monitoren en opzoeken van social media gebruikers en data.

Wat is een API en wat zijn third party apps?

Een API (application programming interface) is een soort set met afspraken waarmee programma’s onderling met elkaar kunnen communiceren. De API geeft andere programma’s toegang tot bepaalde functionaliteiten en informatie, zonder dat ontwikkelaars precies hoeven te weten hoe het programma werkt. Op deze manier kunnen verschillende programma’s met elkaar praten. Een third party app is een programma ontwikkeld door een ander bedrijf of persoon die gebruik maakt van de gegevens van het betreffende platform. Daarvoor hebben ze dus een API sleutel nodig. Dat betekent in dit geval bijvoorbeeld jouw monitoringtool (de third party app) die wil communiceren met Instagram. Dat kunnen ze alleen met de informatie die Instagram met ze wil delen via de API.

Welke data kan niet meer opgevraagd worden?

De volgende data kan vanaf nu niet meer opgevraagd worden door andere apps dan Instagram zelf:

  • Follower list: om de lijst van volgers en gevolgd-door van gebruikers te kunnen bekijken
  • Relationships: om accounts te volgen of ontvolgen namens de gebruiker
  • Commenting on public content: om reacties te posten of te verwijderen namens de gebruiker
  • Likes: het liken en unliken van media namens de gebruiker
  • Subscriptions: het ontvangen van notificaties wanneer media is geplaatst
  • User information: het zoeken naar en bekijken van publieke informatie van gebruikers
  • Losse informatie rondom het zoeken op hashtags en locaties: naam, biografie, reacties, reageerders, het aantal volgers, het aantal volgend, aantal posts en profielfoto.

Daar komt nog eens bij dat alle gegevens die nu nog wél uitgelezen worden, zoals publieke content en alle basisinformatie, op termijn ook niet meer opgevraagd kunnen worden.

Wat heeft het voor gevolgen voor merken en bureaus?

Voor bedrijven en bureaus die veel werken met social mediacampagnes en influencers heeft het dus best wat gevolgen. Je kunt bijvoorbeeld niet langer monitoren op posts die op Instagram zijn geplaatst. Daarnaast krijg je ook geen compleet beeld meer als je zoekt op bijvoorbeeld hashtags of relevante onderwerpen, omdat Instagramposts missen in de zoekresultaten.

Het heeft veel gevolgen voor programma’s die Instagram inladen zoals social media monitoring tools en influencerplatforms. Influencerplatforms zijn niet langer bruikbaar omdat gegevens als followers, comments, likes en gebruikersinformatie vanuit Instagram niet meer worden doorgegeven. De gegevens die op profielen worden aangegeven kloppen niet meer. Ook voor social media monitoring heeft het gevolgen: zoeken op hashtags uit Instagram in andere tools gaat bijvoorbeeld niet meer, en ook posts worden (vooralsnog) niet langer ingeladen. Daarnaast is het niet meer mogelijk om statistieken van je Instagramaccount bij te houden in deze programma’s: je kunt dus niet langer met andere programma’s kijken hoeveel volgers je erbij hebt gekregen en hoe je account zich ontwikkelt.

Voor nu nog maar even afwachten wat het voor ons allemaal gaat betekenen en hoe het gaat verlopen. Wellicht dat er een workaround kan worden gevonden door sommige tools, maar het lijkt erop dat we alleen maar minder data gaan krijgen in plaats van meer. Wellicht komen de platformen zelf met een betere monitoringoptie?

Gerelateerde blogs
FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!