Facebooktips voor MKB'ers

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
28-07-2011

Facebook. Razend populair. Het grootste en snelst groeiende netwerk van de wereld. Daar wil je als bedrijf natuurlijk ook zijn. Een fanpage is zo opgezet, maar hoe haal je hier meer uit? Hoe zorg je dat de aanwezigheid op dit netwerk van toegevoegde waarde is voor het bedrijf. Facebook lanceerde vandaag 'Facebook for Business' een stappenplan om bedrijven te helpen hun eigen fanpage te bouwen.


Wat Facebook niet zegt
Eerste stap is natuurlijk kijken of de doelgroep wel actief is op Facebook. Zo ja. Bedenken welke rol de organisatie op het netwerk kan spelen en welke toegevoegde waarde de organisatie hier kan leveren. Heb je dit op een rijtje? Kijk dan welke interne capaciteit nodig is om de pagina (en de rest van de social mediastrategie) uit te rollen. Ben je hierover uit, dan kun je aan het stappenplan van Facebook beginnen.

What's in it?
De belangrijkste stappen van het plan zijn:

  • Het opzetten van de pagina: inrichten van de wall, kiezen van apps en tips voor foto's en omschrijvingen.
  • Pagina strategie: doelen bepalen voor de pagina, exclusieve content creëren, content timen en een 'conversation calendar' maken.
  • Community building: alle middelen inzetten om traffic naar de fanpage te trekken, adds en 'sponsored stories' inzetten en de 'Like' button inbouwen.
  • Leren en groeien: de statistieken van de fanpage gebruiken om inzicht te krijgen in wat wel werkt en wat niet: overall performance, beste dag van de week, hoe vaak er gereageerd wordt en hoe de pagina te verbeteren.

Content en interactie
Het stappenplan geeft een vluchtige gang langs de belangrijke basics van het opzetten van een fanpage. Dat is ook wat je van een dergelijk plan mag verwachten. Het wat komt er duidelijk in naar voren, maar het hoe niet. Zo kunnen middelen best een stimulans zijn voor de community, maar community building.... Wat mist hierin? Het bouwen van relaties, het aantrekken van nieuwe volgers, het aangaan van interactie en het stimuleren van de online conversatie. Content, het wordt wel even aangestipt, maar zonder waardevolle content is de pagina een lege huls.

Design
Facebook staat niet bekend om het makkelijk aan te passen design. Toch is er voor fanpages heel veel mogelijk en zijn er steeds meer toepassingen die het mogelijk maken de pagina een eigen look & feel te geven. Enkele tips om zelf de fanpage te ontwerpen en enkele voorbeelden van fanpages met een eigen identiteit.

Natuurlijk zijn deze tips niet alleen voor MKB'ers, maar ook voor andere organisaties.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief