Feedback van fans op kookboek

Blog
Opinie
Jody Koehler
23-09-2009

Gisteren las ik een artikel over de Amerikaanse chefkok Rocco DiSpirito en zijn gebruik van sociale netwerken. De populaire topkok betrekt via social media zijn achterban bij het samenstellen van zijn nieuwe kookboek. Zijn fans mogen via Twitter en Facebook suggesties doen voor de gerechten in zijn boek, welke vooral gezonde varianten moeten zijn van vette, populaire maaltijden. Dispirito zegt hiervan: 'If your job is to make someone who wants to cook at home feel like they really can, then you owe it to them to figure out what they want.'

Relevantie
Chef DiSpirito raakt hier een mooi punt. Waarom zelf gerechten kiezen, terwijl je daar ook de toekomstige lezers bij kunt betrekken? Zij staan uiteindelijk in de keuken te koken. Ik vind dat een slimme zet, omdat je de relevantie zo vergroot. En je kunt je wel voorstellen hoe een fan zich voelt als zijn of haar gerecht in het boek staat. OMG! Maar je moet wel durven. Het is best een commitment om die controle los te laten. Koksmuts af voor deze vorm van PR, crowdsourcing en co-creatie!

Twitter Cuisine
Het valt mij op dat de culinaire wereld wel raad weet met social media. Vooral Twitter is erg populair onder zowel de hobbyisten als professionals.  Koks die 5 minuten video's delen via Twitter of hele gerechten delen via een account. Geniaal! Ik wacht trouwens nog op een account dat samen met mij realtime via Tweets kan koken. Lijkt me leuk om te doen.. en handig! Weet jij nog leuke vormen van Twitter Cuisine?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief