#FeelingNuts volgende viral voor het goede doel?

Blog
PR
Shelly Delwel
07-10-2014
Nu de #ALSicebucketchallenge hype wat is gaan liggen staat de volgende uitdaging voor de deur; de "Crotch Grab Challenge". Wat houdt het in? Je maakt een foto jezelf, waarbij je naar jouw kruis grijpt en deelt deze via social media met de hashtag #FeelingNuts. Vervolgens nomineer jij anderen om hetzelfde te doen. Het doel; aandacht genereren voor teelbalkanker. Als mannen namelijk regelmatig hun ballen checken op rare knobbeltjes of afwijkingen kan het vroeger ontdekt worden. Hierdoor is het relatief goed te behandelen. Uiteraard was het wachten op de eerste copycat van de ALSicebucketchallenge. En het is niet de enige, want vandaag lanceerde ook Unicef haar nieuwe campagne #wakeuptheworld om aandacht te vragen voor de vluchtelingen in Syrië. Tjsa echt origineel is het niet, maar is dat erg?

Aandacht voor teelbalkanker
Oktober staat atlijd in het teken van borstkanker. Onlangs speelde Nestlé Fitness hier op in met haar Bra Cam onder het mom: "Je borsten worden iedere dag gecheckt. Check ze zelf om vroeg de symptomen van borstkanker te ontdekken?". Wij vrouwen checken eerder onze borsten op onregelmatigheden of bobbels, maar is dat bij mannen ook zo? Rondom teelbalkanker rust toch nog altijd een taboe. Terwijl het goed te behandelen is als je het in een vroeg stadium ontdekt. De Britse broers Simon en Andrew Salter, oprichters van de organisatie Checkonetwo, startten daarom deze actie.

Inzet van beroemdheden factor voor succes?

De actie loopt al even, maar krijgt nu pas bekendheid aangezien beroemdheden als Hugh Jackman, Ricky Gervais, Jamie Oliver ook deelnamen aan de challenge. Zelf heb ik wel een dubbel gevoel bij hun inzet. Wat is de daadwerkelijke reden dat zij meedoen? Aandacht of betrokkenheid? Maar blijkbaar is de deelname van beroemdheden een belangrijke factor voor media om erover te schrijven. Vinden wij de kleine verhalen achter de onbekende personen niet meer interessant genoeg? In ons werk merken wij ook dat het steeds lastiger is om human interest verhalen van goede doelen in de media te krijgen. Want ja, wat is het verschil met andere goede doelen?  Een factor om aandacht te generen is dus het inzetten van beroemdheden, maar hoe lang nog?

http://youtu.be/Rc3VcIiGO7s

Resultaat

De originaliteitsprijs verdient de campagne naar mijn idee niet. En ondanks dat ik voorstander ben van de Icebucketchallenge, had ik hier wel even het gevoel van hè alweer? Konden ze niet iets anders verzinnen? Maar de succesingrediënten van de ALSicebucketchallenge bezit het zeker; sociale aspect van de nominatie, makkelijk mee te doen, fungehalte, beroemdheden die deelnemen.  Het ziet ernaar uit dat deze aspecten nog steeds succesvol zijn om aandacht te genereren. Ik vraag mij wel af of het mannen ook daadwerkelijk aanzet tot actie en of het niet alleen om de fun draait. Wel denk ik dat er op een gegeven moment een andere draai aangegeven moet worden aan deze uitdagingen om het nog interessant te houden, maar voor nu werkt het nog. Verschillende Nederlandse en internationale media hebben over de  #feelingnuts challenge geschreven en ook via social is er al een groot publiek bereikt (inmiddels zo'n 6 miljoen mensen). Het helpt dus om bewustzijn voor teelbalkanker onder mannen te vergroten. En daar gaat het uiteindelijk om. Zolang het een goed doel onder de aandacht brengt ben ik er voor.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief