Feestje van Heineken met kerstboodschap en crowdsourcing deel II

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
12-12-2012

Het 140-jarige jubileum van biermerk Heineken mag natuurlijk niet geruisloos voorbij gaan. Om dit te vieren hebben ze de halve pui van de oude brouwerij bedekt met maar liefst 5.000 groene Heineken bierflessen. Deze doen dienst als mega videowand om boodschappen op te projecteren, maar daar blijft het niet bij. Als echte crea bea, met gevoel voor stijl, kun je ook meedoen om een design in te leveren voor de nieuwe Heinekenfles.

5.000 flessen
Mooie ingrediënten om het feestje van het biermerk breder te trekken dan de eigen muren. Heineken zet de Facebookpagina in om content voor de wall te verzamelen via een app. Je kunt boodschappen en foto's indienen die vervolgens geprojecteerd gaan worden. Is de videowall heel origineel? Deloitte had vorig jaar ook een wall met kerstwensen die via Twitter en/of de website ingezonden konden worden. Dus nieuw is het niet, toch heeft het biermerk er wel een heel eigen touch aan gegeven door geen standaard projectiemuur te gebruiken, maar de eigen flessen te gebruiken. En niet de traditionele bruine, maar groene flessen. Zo kunnen mensen direct aan de nieuwe kleur wennen.

Gemiste kans
Wat wel jammer is, is dat ie beperkt aan is. Tussen 16.00 uur en 22.00 uur. Toegegeven, dan is het ook goed donker en kun je het ook beter zien, maar overdag is het toch ook behoorlijk donker en het is wel erg droevig om een muur te zien die niet aan is. Helemaal met de live feed op Facebook. Die is gewoon voor 16.00 uur en na 22.00 uur leeg. Ze hadden Facebook ook kunnen gebruiken om de ingezonden berichten een podium te bieden. Toch gezelliger dan naar een muur kijken die uit is...

Dag bruine fles
De flessenwand is direct een symbolische introductie van de groene fles. Extra boost is de tweede versie van de crowdsource-ontwerpwedstrijd. Deze keer volledig draaiend op Facebook waar fans geïnspireerd kunnen worden door voorgaande ontwerpen en direct aan de slag kunnen met hun eigen design. Een slimme campagne om weer uit de kast te halen en fans op een subtiele en interactieve manier te betrekken bij de nieuwe groene fles.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief