Free publicity voor het Streisandeffect

Over de term ‘free publicity’ wordt wel vaker iets geschreven. Het Streisandeffect is in deze kop de grootste onbekende. Een interessant verschijnsel wel, dat de off- en online gemoederen flink bezig kan houden. Wat is ‘het Streisandeffect’? Dit is het verschijnsel waarbij de censuurpogingen van een persoon of organisatie om iets uit de media te houden, juist alle aandacht trekt. En ja, dat lijkt inderdaad een beetje op het ‘Ineenvlekmoetjenietwrijveneffect’, maar het is korter en toch net wat anders.

Naamgeefster

Zangeres Barbra Streisand daagde in 2003 fotograaf Kenneth Adelman voor de rechter, toen hij op Pictopia.com luchtfoto’s had geplaatst van huizen van beroemdheden. En dus ook van haar huis in Malibu. Op dat moment had alleen een handjevol mensen de beelden gezien. De aankondiging van de rechtszaak bracht hier verandering in. Binnen no-time verspreidden de foto’s zich als een lopend vuurtje. De site trok in 1 maand tijd meer dan 420.000 bezoekers. De schade voor de zangeres werd dus alleen maar groter. Zo geschiedde… het ‘Streisandeffect’ werd geboren.

Streisandeffectjes

Komt dit vaker voor? Ja, wat dacht je! Herinner je alle media-aandacht rondom de Bavariababes tijdens het WK nog? De eerste reactie van Nestlé op de video van GreenPeace? De Thaise koning en het verbannen van bewerkte afbeeldingen op YouTube? De onschuldige tweet van Amanda Bonnen?

We praten er misschien niet graag over, maar is het jou wel eens overkomen? Heb jij wel eens zo’n ‘Streisandeffect‘ ervaren? Of juist slim weten te vermijden?

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!