Gaat 'small data' in 2014 de PR-industrie veroveren?

Blog
Opinie
Talitha Dirkzwager
22-01-2014
In de afgelopen jaren veroverde 'big data' de wereld. Ook in de bureauwereld viel men over elkaar heen om het belang van 'grote snelle datasets waar de wereld aan statistische informatie uit te halen is' te onderstrepen. In de PR-industrie bleef dit in veel gevallen bij woorden, maar enkele PR-bureaus pasten hun 'agency model' aan op deze ontwikkeling en namen data-analysten en experts op het gebied van planning en insights in dienst. Maar is "big data" eigenlijk wel 100% relevant voor PR? Of zijn er ontwikkelingen waar wij als branche meer aan hebben?

Weet wie tot je P uit PR behoort
De toename van 'cijferexperts' en strategic planners binnen de PR-branche is een goede en logische stap. Want hoe kun je een klant goed adviseren over hun PR-strategie, als je niet weet wat er leeft onder de mensen die tot de 'P' van je klant behoren? Ik ben er van overtuigd dat je als bureau in dit digitale tijdperk 'data' moet omarmen om verzekerd te zijn van een toekomst in PR-land. Want hoe kun je bijvoorbeeld een klant die orchideeën wil verkopen goed adviseren als je niet precies weet wie hun producten kopen, waar zij van houden en waar ze te vinden zijn? Een leuk 'PR-ideetje' dat veel media-aandacht genereert, betekent niet dat je je doelgroep bereikt en ook maar iets teweeg brengt bij de mensen die het product (zouden willen) kopen.

Heeft een PR-bureau Big Data nodig?
Maar hebben we hier 'big data' voor nodig? Op een gegeven moment leek 'big data' zo'n hype te worden dat iedereen het woord ging gebruiken als een soort verzamelnaam voor insights op basis van 'wat cijfers'. Relevante cijfers, dat wel. Kunnen we het strategic planning noemen? Zeker. Maar 'big data'...?

En is 'big data' eigenlijk wel zo relevant voor de PR-industrie? Als PR-bureau heb je niet vaak beschikking tot big data over je klant, tenzij ze dit zelf al onderzoeken. En is al deze informatie eigenlijk niet een overkill? Hebben we als branche niet meer aan kleinere, makkelijk analyseerbare en concrete cijfers?

"Small data, het buzzwoord van 2014"
Gelukkig is er goed nieuws. Het kan simpeler... De afgelopen maanden wordt er steeds meer gesproken over Small Data. Gisteren nog zag ik via Twitteraars bij een groot congres in Duitsland diverse malen de quote "small data is THE buzzword for 2014" langskomen. Maar wat is "small data" eigenlijk? Allen Bonde van de 'Small Data Group' omschrijft het als volgt:Small data connects people with timely, meaningful insights (derived from big data and/or "local" sources), organized and packaged - often visually - to be accessible, understandable, and actionable for everyday tasks.

Zoeken naar een vis in de oceaan?
Hij maakt de volgende vergelijking: Big data is als het uitpluizen van de oceaan om een vis te vinden. Small data is vergelijkbaar met het naar een rotsenpoeltje in Somerset gaan, omdat je weet dat de vis daar rondzwemt. Zijn wij als PR-bureau niet bij uitstek geschikt voor dergelijke analyses? Want dankzij onze ervaring en met hulp van 'small data analyses' via bijvoorbeeld Google, Twitter en andere kleinere tools zijn wij in staat dat rotsenpoeltje perfect te vinden.

Meer dan een buzzwoord?
Met dank aan 'small data' is er is als bureau geen enkel excuus meer voor een "leuk PR-ideetje" dat niet gebaseerd is op inzichten over bijvoorbeeld de doelgroep van je klant. Ik denk dat het analyseren en gebruiken van small data vanaf dit jaar een steeds waardevoller onderdeel gaat vormen van de taken van iedere PR-professional. De tijd zal het leren: is small data slechts een buzzwoord of is het 'here to stay'?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief