Gaat VR dan nu eindelijk de wereld veroveren?

Blog
Opinie
Noortje Kleijnen
13-10-2016
In 2015 werd al veelvuldig in de eindejaarsvoorspellingen verkondigd dat Virtual Reality in 2016 een enorme vlucht zou nemen. Niet alleen video werd belangrijker (duidelijk bewezen met o.a. de komst van Instagram Stories en de groei van Snapchat), maar ook VR zou stappen maken. Met de komst van de VR-bril van Sony, die toen al aangekondigd was, heb je nu voor 400,- zo'n bril in huis, maar betekent dit ook daadwerkelijk dat de massa nu met zo'n bril door het leven zal gaan?

Bereikbaarheid
De bril van Sony lijkt een 'koopje' wanneer je ze vergelijkt met de brillen van HTC en Facebook, waarvoor je minimaal 800,- kwijt bent. Maar met alleen de bril ben je er nog niet, voor de complete ervaring heb je ook een spelcomputer, een camera, controllers en games nodig, en dan zit je zo ook weer aan die 800 euro. Vooralsnog ga ik er vanuit dat alleen de die-hard gamers zullen zwichten voor VR. Toch lijkt het met de verkoop wel snor te zitten: Coolblue geeft aan al uitverkocht te zijn en Bol.com heeft meer dan 1000 bestellingen op stapel staan.

Early adopters
Dat de focus nu op gamers ligt is geen slechte ontwikkeling: dit zijn over het algemeen de immers early adopters. Nog steeds zie ik kansen voor de reisbranche: wanneer men op het reisbureau direct een kijkje kan nemen in het virtuele potentiële land waar ze naar toe willen helpt dat om ze over de streep te trekken. Nog mooier is het wanneer men thuis de bril heeft: vanuit je luie stoel krijg je een voorproefje van je vakantie en kan je je rustig oriënteren. Hetzelfde geldt voor makelaars, met virtual reality zal Funda nooit meer hetzelfde zijn. Ook educatief gezien biedt het kansen. Kinderen kunnen andere landen bezoeken en over verschillende culturen leren of het sterrenstelsel bekijken.

Content
Evengoed hangt het succes van de bril af van het uiteindelijke doel van de koper. Wanneer ik op zoek ben naar een vakantie is het een leuk extraatje om mijn reisgids in 3D te bekijken, maar daarvoor ga ik niet de bril aanschaffen. Daarnaast is er dan nog het contentverhaal: marketeers denken (nog) niet in virtual reality, en dus is het aanbod beperkt. Maar, zolang de massa nog geen gebruik maakt van de bril, waarom zou je dan focussen op VR? Gelukkig is er wel bewezen (denk aan de AH dino actie) dat we ook zwichten voor de kartonnen versie voor de smartphone, maar het blijft een kostbare zaak.

Als je mij vraagt over VR de wereld gaat veroveren, blijf ik voorzichtig. De voordelen zijn er, maar vooralsnog blijft het een leuke gadget en zie ik mezelf mijn dagen nog niet vullen met zo'n bril. De beleving is leuk, maar de grote massa zal er nog niet voor zwichten. Maar ach, ik heb ooit ook geroepen dat een smartphone totaal overbodig was...

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief