Goede content heeft lak aan wetmatigheden

Een YouTube video moet maximaal 2 minuten zijn, webteksten moeten kort zijn. Een printadvertentie moet vooral niet te veel tekst bevatten. Het zijn van die wetmatigheden waar reclame- communicatiemensen kennelijk nogal houvast aan willen ontlenen. Elke keer als ik content zie, hoor of lees dat echt goed is, denk ik: Dit begon niet bij een uitgebreide data-analyse van afhaakmomenten, keywordanalyse en nog zo wat. Dit begon gewoon bij een steengoed idee. En werd vervolgens goed uitgevoerd. En uiteindelijk een vlekkeloze executie. Ik bekeek de winnaars van Cannes en ander recent creatief werk en dacht, hier had men met recht lak aan conventies en wetmatigheden.

Online Video-content moet vooral niet te lang zijn – NIKE Marathon Run

Ik hoor het bij klanten, door collega’s en andere vakgenoten. Filmpjes op YouTube moeten vooral niet te lang zijn. Je moet bovendien in de eerste 20 seconden to the point komen, anders haakt iedereen af. Nike logenstrafte dit met een geweldig idee. Zou het mogelijk zijn om de marathon binnen de 2 uur te lopen? Het oude record tikte 2.02.57 aan. Nike organiseerde een recordpoging en liet de hele wereld meekijken. Helaas werd de magische grens nét niet verbroken. Uiteindelijk keken bijna 700.000 mensen naar een video van in totaal bijna 4 uur. Niet slecht voor een iets te lang videootje.

Content moet van waarde zijn voor de doelgroepWhirpool – Care Counts Program


Een beetje content is van waarde voor de doelgroep natuurlijk. Whirpool maakt wasmachines. In deze campagne gaat het ook best over het wassen van schone kleren. Maar niet over hoe fantastisch handig deze machine is voor tweeverdieners. Maar juist over een maatschappelijk issue. Veel arme kinderen durven soms niet op school te komen omdat ze vieze kleren hebben. Briljante oplossing van Whirlpool om hier op in te haken. Het filmpje zelf is mij wat te Amerikaans-emotioneel. Maar toch erg clever!

Een campagne heeft authenticiteit nodig om succesvol te zijn -Like my addiction

Neem een gemiddelde goeduitziende influencer op Instagram. En dan blijkt ze niet zo echt te zijn als dat je dacht. Sterker nog. Ze stond blijkbaar al haar posts met een glas alcohol op de foto. Niet om het het perfecte leven te laten zien, maar… Kijk zelf maar.

Een goede creatieve campagne is ingewikkeld om te produceren – Time is Precious by Nike

Je neefje kan dit ook met Windows MovieMaker. Het verschil zit hem in dé insight.

Printadvertising is dood

Daar denkt Burger King wel anders over. Commercieel? Ja. Nogal. Oud medium? Eveneens. Maar toch had heel Amerika het in 2016 over advertenties als deze:

Kortom. Als het inzicht klopt, er een verhaal zit in een campagne en hij creatief goed uitgewerkt is, dan maakt het geen donder uit of een videootje binnen de twee minuten is, een stukkie tekst scanbaar is etc. Dus begin met het hart, en voeg het hoofd eraan toe.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!