Goede PR is…

Vorige week schreef ik deel 1 over “Wat is goede pr”. Dat waren vooral meningen van andere communicatieprofessionals over wat goede pr zoal behelst. Het is natuurlijk een tamelijk onmogelijke vraag omdat de vraag niet rondom een bedrijf of case is gebouwd. Toch vond ik het wel interessant om te zien waar men het over zou gaan hebben.  De antwoorden vond ik dan ook uiteindelijk tamelijk gevarieerd.  Uiteindelijk was iedereen het er wel over eens dat er toch iets met langdurige relaties in zou moeten zitten. Nu een week later moet ik zelf met de billen bloot als het gaat om het beantwoorden van deze onmogelijke vraag. Ik doe een aanzet.

Goede PR draagt bij aan de doelstellingen van de onderneming
PR bedrijven doe je niet alleen omdat je de communicatiedoelstellingen die je gesteld hebt wil behalen. Er is meer te halen en te bereiken via PR. Een serie artikelen midden in je doelgroep is mooi, als het vervolgens niet converteert, dan moet je toch eens je strategie heroverwegen. Toets je PR-beleid eens aan de missie van je organisatie bijvoorbeeld. Kijk hoe PR kan samenwerken met Sales, HR, Customer Relations en Marketing.

Goede PR is goed meetbaar
Door je PR-doelstellingen veel meer te koppelen aan je business-doelstellingen, worden je pr-inspanningen ineens veel beter meetbaar. Ook datgene wat zich online afspeelt is veel beter meetbaar dan voorheen. De hamvraag is: Wat ga je meten. Een heet hangijzer in PR waar veel over geschreven en gediscussieerd wordt.

Goede PR is meer dan mediarelaties
Het beeld dat veel mensen van pr-adviseurs hebben is dat ze altijd met media bezig zijn. Of nog erger, met spin, om recht te praten wat krom is. Door de opkomst van social media is PR veel meer dan het onderhouden van traditionele mediarelaties.  Maar PR is meer dan media. Goede PR speelt ook een rol in crisisprogramma’s, woordvoering, positioneringtrajecten, interne veranderingsprocessen, marketingprogramma’s en nog vele andere disciplines.

Goede PR is hybride ten aanzien van de middeleninzet
We moeten allemaal aan de Social Media. Echwel! Dus. Sociale media zijn onmiskenbaar een rijke toevoeging aan de gereedschapskist van de pr-professional. Maar ze kunnen niet alles voor je doen. Je zult om goede relaties te onderhouden mensen nog altijd persoonlijk moeten zien en spreken. Omdat timing nog altijd zeer belangrijk is in pr, zijn traditionele media nog altijd een must. Journalisten hebben een agenda. Soms is dat vervelend, vaak kun je daar nog je voordeel mee doen.

Goede PR is duurzaam
In workshops gebruiken Jody en ik vaak de vergelijking met artiesten. De rol die we daarin voor PR zien is: “PR moet zich focussen op de reputatie van de artiest, en niet op de hit van de eendagsvlieg”. Met andere woorden: Met PR zul je moeten bouwen aan een langdurige en duurzame relatie met iedereen die belangrijk voor je is of kan zijn. Het fijne aan deze tijd is dat je zelf steeds meer middelen tot je beschikking hebt om zelf die relaties op te bouwen en vorm te geven.  De afhankelijkheid van intermediairs als journalisten neemt af, zonder dat het belang van journalisten afneemt.

 

 

Goede PR is eerlijk en reëel
De tijd van spin is nu echt wel voorbij. Uit onze PR-Klaagmuur blijkt al dat journalisten allerlei mooie “spintaal” niet meer pikken. Het publiek oordeelt dankzij social media inmiddels ook. De kop in het zand-methode is definitief voorbij. Peter Kerkhof liet dat tijdens een recente proef nog maar eens mooi zien.

Goede PR fungeert als spiegel voor de organisatie
Als je op een eerlijke manier PR bedrijft dan leer je heel veel wat je kunt toepassen in je organisatie. Het publiek oordeelt en geeft je de kans je producten, diensten, service te optimaliseren naar hun wensen. Als je goed (online) monitort op je bedrijfsnaam, belangrijke issues, concurrenten , dan ben je in staat om daar beleid op te maken. Een goede pr-adviseur heeft ook gevoel voor de interne organisatie, zodat hij of zij feilloos weet of datgene wat aan boodschappen en verhalen bedacht is werkelijk authentiek is.

Goede PR is georganiseerd
PR is geen trucje. Daarom zul je PR goed moeten organiseren en integreren in je organisatie. Als PR-professional moet je weten wat andere afdelingen doen en wat reputatie-issues zijn. Daarnaast is de gehele organisatie door de opkomst van sociale media een groot medium. Iedereen kan publiceren of heeft zo een camera voor zijn snufferd. Daar moet je mensen bewust van maken en op trainen. Daarbij zijn vaardigheden in mijn ogen minstens zo belangrijk als inhoud. Alleen een Q&A aanleveren voldoet anno 2010 niet meer. Beter mensen vaker goed trainen en een goede interne routing aanleggen zodat mensen op verschillende niveaus, afdelingen en functies precies weten wat ze mogen en kunnen doen.

Dit zijn slecht enkele kenmerken van goede pr, in mijn ogen. Heb jij nog aanvullingen? Laat me ze weten!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!