Graffiti tegen auto-inbraak?

Blog
PR
Arusha Mau-Asam
10-07-2012

Een kunstproject. Dat is wat ik dacht bij alle met graffiti beschilderde auto's die ik op de straathoeken zag staan de afgelopen weken op mijn weg van huis naar werk en terug. Wat blijkt nu, de artistiek beschilderde auto's maken deel uit van een campagne tegen autocriminaliteit; gestolen kentekenplaten, ingeslagen ruiten en diefstal van de spullen in de auto.

Handen ineen
Rotterdam-West heeft veel last van autocriminaliteit. Om de criminaliteit terug te dringen zijn politie Rotterdam-Rijnmond en partners een campagne gestart: het plaatsen van 30 met graffiti bespoten sloopauto's op stoepen en plantsoenen in de westelijke deelgemeenten van Rotterdam.

Campagne niet rond
Het doel van de campagne? Aandacht vragen voor autocriminaliteit.
Opvallend en spraakmakend? Ja, dat wel.
Missie geslaagd? Nee, dat dan weer niet.

Als je het mij vraagt is de campagne zijn doel voorbij geschoten. De link tussen bijna tot kunst verheven graffiti-auto's en autodiefstal en vernieling is klein en de campagne daardoor niet rond. Stonden er nu auto's met ingeslagen ruiten, een alarm dat zo nu en dan hard af zou gaan, kentekens die er half afhingen. Het had de campagne allemaal ronder en de boodschap duidelijker gemaakt.

10.000 Eyes
De graffiti autocampagne valt onder het totaalproject 10.000 Eyes. Een mooi initiatief! 10.000 Eyes heeft als doel mensen alerter te maken op de veiligheid in hun eigen buurt, door ongewone situaties vaker en eerder kenbaar te maken bij politie en gemeente. De 'autodrop' is het begin van een groot samenwerkingsproject tussen de overheid en wijkbewoners. Mensen met een auto krijgen de kans om hun autoruiten kosteloos te laten graveren en hun kentekenplaten extra goed vast te laten zetten. Alles met als doel autocriminaliteit af laten nemen en burgers bewuster te maken van hun rol in het veiliger maken van hun woongebied.

Afgelopen jaar bond de politie in Rotterdam-West de strijd aan tegen winkelovervallen, door grote ogen op stoepen en gevels te schilderen.  Deze campagne had als doel winkeliers en buurtbewoners te stimuleren om beter op elkaar en op ongewone situaties te letten. En ongeregeldheden direct te melden bij de politie. Opvallende en ronde campagne. Deze campagne resulteerde in een aanzienlijke afname van het aantal winkelovervallen in Rotterdam-West. Dit maakt mij nu al erg benieuwd naar de cijfers rondom autocriminaliteit na de kleurrijke autodrop-actie.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief