Grof, geil en grappig is passe

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
20-03-2012


Stralende zon, fluitende vogels, opbloeiende planten... Mensen. Het is lente! Niet meer snel de auto in rennen om de regen en kou te ontduiken, maar lekker lang buiten zijn. De straat op. Terrasjes pakken. De tijd van het jaar om de plannen voor creatieve buiten PR-stunts op te tuigen en zo langzamerhand uit te gaan rollen.

De 3 G's
Nee, niet de 3J's, maar de 3G's: grof, geil en grappig. Wanneer écht goed uitgevoerd prima ingrediënten voor een stunt. Het probleem is alleen...Vaak worden er 1.001 concessies gedaan waardoor er van het initiële idee weinig overblijft. Een uitgeklede versie en is het eindresultaat niet meer echt grof, geil of grappig en daarmee ook vaak niet meer heel erg origineel of opvallend.

Lef
Dat zo'n stunt per definitie bakken met geld kost is helemaal niet waar. Ja, het is inderdaad duurder dan een standaard persbericht, maar er is vooral creativiteit en lef nodig om een goede actie neer te zetten. Vooral omdat er steeds vaker 'iets' georganiseerd wordt. Opvallen wordt hierdoor automatisch lastiger. Helemaal omdat deze acties 9 van de 10 keer in Amsterdam georganiseerd worden of -in de zomer- op het strand. Leuk Amsterdam, maar is dat ook altijd relevant?

Moeten PR-stunts dan relevant zijn? Yep, dacht het wel. Wat heb je aan een stunt zonder context, zonder opvolging en zonder inhoud? Hopelijk krijg je daarmee de beoogde aandacht en kun je ook nog iets van een boodschap communiceren. Wanneer dit niet opgevolgd wordt, is die aandacht ook snel verdwenen. De strategie er omheen is misschien niet zo sexy, maar zeker zo -of nog- relevant(er).

10 O's
Wie deze zomer serieus aan de slag gaat met het organiseren van (PR) stunts of hierover adviseert moet eigenlijk wel het nieuwe boek van Cor Hospes lezen: De guerrillamarketingrevolutie. Hij behandelt 10 o's: opvallen, oppikken, opfleuren, opleuken, opkloppen, opfokken, oplossen, opleiden, openstellen en opvlammen. Goed voor veel inspiratie en achtergrond en wederom weer erg fijn geschreven.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief