Hé communicatieprofessional, kom uit je bubbel!

Blog
Insights
Noortje Kleijnen
11-09-2020
Geen zorgen jongens, dit is geen oproep om lak te hebben aan bepaalde corona richtlijnen. Ik doel hiermee op een andersoortig sociale bubbel. De mensen met wie je omgaat, de hobby’s die je hebt, de restaurants waar je eet, de kranten die je leest, de sociale media die je gebruikt of de kanalen die je volgt: ieders perceptie van ‘de wereld’ wordt dagelijks beïnvloed door dat wat we zien en meemaken. Dat hoeft niet per definitie een probleem te zijn, maar waarom dan deze oproep? 
Ik doel hiermee op een haast onmisbaar onderdeel van iedere communicatieaanpak: de zogeheten ‘insights’. Los van de briefing, de KPI’s of andere doelstellingen begint een communicatieplan 9 van de 10 keer met onderzoek naar wat zich afspeelt in de markt. Wat beweegt de doelgroep? Met welke ontwikkelingen in de maatschappij heb je rekening te houden? Wat is de perceptie van een dienst of product bij aanvang van een campagne? Het zijn die inzichten die leiden tot een pakkend (creatief) concept dat raakt. 

En precies die inzichten vereisen dat we als communicatieprofessionals een goed beeld moeten hebben van wat zich afspeelt in de maatschappij. Er wordt immers van ons verwacht de stem van een merk te kunnen representeren. Dat vereist meer dan de krant lezen. Want hoe makkelijk is het om binnen jouw eigen bubbel die antwoorden te vinden? We kunnen er niet zomaar vanuit gaan dat jouw beleveniswereld volledig in lijn is met het publiek dat je wil raken. En daarnaast vragen veel merken om een brede visie: als je voor adidas werkt zal je zowel de urban scene moeten aanraken, maar ook de vibe op een sportveld moeten begrijpen.

Dan kan je zeggen: leuk hoor, maar nu een pandemie onze bewegingsruimte regeert is de ‘bubbel’ eigenlijk kleiner dan ooit. Ik zeg: laat het een kans zijn. Want is het niet zo dat we afgelopen zomer massaal de Drentse hunebedden zijn gaan verkennen in plaats van Bali? Zoeken we niet juist de rustige plekken op en verlaten we onze veilige maar toch net iets te drukke haven in de randstad? We zoeken ineens de plekken op waar je normaal niet zo snel komt. En het is juist dat gegeven dat ineens zorgt voor een andere kant van het verhaal. 

Gá dus die provincie in en laat je eigen perceptie varen: ervaar andere, nieuwe dingen die je niet eerder deed of kende. Ja oók in ons kleine landje. Verdiep je in de mensen, interesses, culturen en gewoontes. Neem de aannames die je doet mee naar je thuiswerkplek en test ze eens bij je beoogde publiek. Of laat je verrassen door een campagne bij een totaal ander publiek te testen: hoe zou jouw oma reageren op de pitch die je zo zorgvuldig voorbereid hebt? Wie weet levert het je weer hele verrassende inzichten op!