Hé Content Creators, wat spreken we nou af over #spon?

Blog
Digitaal
Judith van der Rijt
27-04-2017
In de afgelopen weken sprak ik met een aantal content creators (of noem het influencers, wat jij wil) over het benoemen van gesponsorde content. Goed om te zien dat steeds meer creators #spon standaard meenemen in hun uitingen en heel bewust met de regels bezig zijn. Toch zijn er ook nog heel veel mensen die niet weten wanneer deze regels wel of niet gelden. Of ze vinden dat het voor hén niet geldt. Zonde, want als we ons er bewust mee bezighouden denk ik dat het snel ingeburgerd is en niemand er last van heeft. Dus laten we 't er eens over hebben, ok?

Regels voor gesponsorde content creatie
Hoe zat het ook alweer? De regels in het kort. Wel zo handig. (Uitgebreid lees je ze hier)
  • Content is gesponsord als je betaald bent voor de uiting of als het gaat om een ander voordeel. Dat kan bijvoorbeeld een gratis product dat je opgestuurd krijgt, of een feestje waar je wordt uitgenodigd.
  • Gesponsorde content op social media kan vermeld worden met #spon, #ad, #advertentie of #sponsored. Of een andere hashtag waaraan je duidelijk kunt zien dat de content gesponsord is.
  • Gesponsorde content in blogs kan worden aangeduid met "dit artikel heb ik gekregen van merk X" of "dit artikel is gemaakt in samenwerking met merk Y".
  • Gesponsorde content in vlogs moet duidelijk behandeld worden ín de video zelf of moet vermeld staan in de titel of bovenin de omschrijving.


Verlies van engagement of volgers
Veel content creators zijn bang dat ze door het benoemen van gesponsorde content volgers verliezen. Of een zichtbaar gesponsorde samenwerking afbreuk doet aan je engagement of aantal volgers hangt heel erg af van de soort content. Kies voor merken die dicht bij jezelf blijven: past het merk bij je? Vind je het leuk om ervoor te werken? Als dat je uitgangspunt is en je integreert de content zo authentiek mogelijk, dan ben ik ervan overtuigd dat veel lezers of kijkers het niet eens bewust opmerken. Je ziet vaak dat in het begin een aantal mensen afhaken: de mensen die het commerciële teveel als storend ervaren of de mensen die niet dedicated genoeg zijn aan je content. Na een tijdje zijn ze eraan gewend en zullen ze zien dat het geen afbreuk doet aan de kwaliteit van de content. Die volgers komen wel weer terug!

Meer duidelijkheid
Op 18 april jl. hebben de Bond van Adverteerders (BVA) en de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) een gids uitgebracht over het werken met content creators. Deze gids is samengesteld door o.a. PepsiCo, Coca-Cola, Nestlé, Unilever en McDonald's en bevat een handleiding voor verantwoorde reclame in de voedingsmiddelenindustrie en hoe om te gaan met sponsored content. Onze klant Coca-Cola is hier dus actief mee aan de slag gegaan en wij staan volledig achter deze ideeën. Het biedt een handige, duidelijke leidraad voor merken en bureaus om duidelijke informatie te verstrekken aan zowel de consument als de content creator. Zowel voor jullie als voor ons dus fijn om mee te werken, zo weten we allebei waar we aan toe zijn!

Het grijze gebied
Toch zijn er nog een aantal dingen die in een grijs gebied vallen. Wij hebben daar bij Coopr vaak discussies over. Zo hebben we als PR-bureau natuurlijk nog steeds veel fysieke productmailings die we opsturen. Waar vallen die onder? Kunnen we, zonder een afgesproken samenwerking, content creators verplichten de hashtag #spon te gebruiken? En wat als iemand geheel uit eigen beweging een product op Instagram plaatst: hoe weten volgers dan dat het níét gesponsord is? Daarnaast hebben we ook vaak co-creaties van content tussen merk en creators: dat is lang niet altijd betaald. Het is moeilijk om dat duidelijk af te kaderen. In de ideale wereld wordt alles natuurlijk duidelijk vermeld, maar het is soms moeilijk het te verplichten. Zeker zonder samenwerking.

Hoe werk jij met gesponsorde content?
Hoe zie jij dit voor je in de toekomst? Wij zijn daar bij Coopr enorm benieuwd naar. We hebben het er zelf regelmatig over maar horen ook graag hoe anderen erover denken. Dus heb je een mening over dit onderwerp of wil je laten weten hoe jij op dit moment omgaat met sponsored content, laat het me voorál weten. Stuur me een mailtje op judith@coopr.nl, laat hieronder een comment achter of spreek me even aan op Twitter!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief