Hebben we al wat leuks voor 1 april?

Blog
Opinie
Jos Govaart
27-03-2013


Waarschijnlijk de meest gestelde vraag in marketing- en pr land de afgelopen weken. "Hebben we iets leuks voor 1 april?".  Mijn grondhouding is "gezond sceptisch". Natuurlijk zullen er elk jaar leuke grappen gemaakt worden, maar heel veel tijd en energie steken in een moment waar velen opduiken is misschien niet het áller slimst. Sterker nog: in 98% van de gevallen is energie steken in een 1 April grap verspilde moeite. Maar als je dan toch bij die twee procent wil horen, houd dan de volgende punten even tegen het licht.
  • De timing van de grap.
    1 april valt dit jaar op 2e paasdag. Op die dag komen geen kranten uit. Iets om rekening mee te houden. Redacties zijn voorafgaand aan 1 april waarschijnlijk beperkt bereikbaar en in staat om te publiceren. Je moet dus wel héul grappig zijn wil je opgepikt worden.
  • Ben je een logische afzender?
    Nog belangrijker dan de grap zelf, is de claim van de grap. Het ligt voor de hand dat veel merken zullen inhaken op een grap met het koningshuis. Als je koninginnesoep in je assortiment hebt ben je sneller relevant dan wanneer je een vorstelijk modepakket samenstelt.
  • Heb je het lef om een dagbladadvertentie te kopen?
    Vind je de grap echt zo goed dat je denkt dat ie keihard viraal gaat? Heb je dan ook het lef om écht een goede creatie te maken en een dagbladadvertentie in te kopen?
  • Zoek het in het kleine
    Een goede 1 april grap is subtiel en klein. Zo vertelde het "British Medical Journal" dat er een medicijn zou zijn uitgevonden tegen luiheid. Zo haalde Slideshare ooit een grap uit met presentaties die het relatief aardig deden (duizend views of meer). Op 1 april schoten de bezoekcijfers van mijn presentaties zogenaamd door de tienduizenden per dag heen.
  • Zoek het in technologie
    Er is altijd wel iets wat je leven onwijs veel makkelijker zou maken. Wat te denken van een systeem dat je gedachten direct omzet in tekst. Google had in 2011 ook een vrij aardige grap. Je Google producten besturen met gebaren deed het vrij aardig.


Visual bij deze blog: Boomerang

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief