Heeft 'liken' het effect van Twitter verpest?

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
05-12-2013


Hoewel Facebook de 'like duim' binnenkort onder handen gaat nemen en vervangt voor een moderner en strakker design, is het like-fenomeen niet meer weg te denken. De ideale manier om zonder al te veel inspanning toch een steentje bij te dragen aan de sociale interactie op het wereldwijde web. Maar het like-effect is niet voor alle netwerken goed nieuws.

Like me, like you mean it
De like-knop is op bijna alle grote netwerken wel terug te vinden Pinterest, Instagram, YouTube, Tumblr, Google+ allemaal hebben ze wel een eigen interpretatie aan het 'liken' gegeven.  Die like vertaalt zich weer direct in een post richting je vrienden dat jij wel weet wat je leuk vindt. De enige die er nog niet echt iets op heeft gevonden, dat is Twitter.

En dat is een gemis. Een post die je eigenlijk niet wilt retweeten, omdat er dan toch iets zinnigs aan toegevoegd moet worden, maar je toch van wilt laten zien dat je het waardeert. Er zit niets anders op dan het te 'favoriten'. Twitter slaat direct op in een lijstje en degene die de tweet stuurde krijgt een melding, daarna...niets. Niemand ziet dat je gefavorite hebt en de tweet komt niet in jouw timeline naar voren.

Retweeten passé
Twitter's 'favorite' is meer een bookmark, dan iets anders. Natuurlijk kun je naar het profiel van iemand toegaan om te zien wat zijn favorieten zijn, maar dat zijn ook weer een paar stappen extra. En wat wil nu de trend zijn? Juist: hoe minder inspanning, hoe beter dus 'like' alles wat los en vast zit. Aangezien 'favorite' toch het dichtst in de buurt komt van een like, is dit wat er steeds meer gebeurt met een tweet. 'Favoriten' alsof je aan het 'liken' bent en daarmee is het gedaan. Langzaam vervangt het, het retweeten.

Iets dat duidelijk te zien is onder de jongere Twitteraars, maar zich ook onder de oudere generatie verspreid. De levensduur van een tweet wordt zo wel verlengd, maar wie kijkt er nu echt wel eens terug naar een 'favorite' wanneer het gebruikt wordt als 'like'? De versterkende werking van het retweeten wordt minder en daarmee dus ook het bereik. En dat werkt natuurlijk weer door in (influencer) campagnes.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief