Help! Ik zoek een PR bureau

Er zijn in Nederland ongelooflijk veel PR bureaus. Het aanbod varieert van grote, internationale jongens tot éénpitters. En daar tussenin zit werkelijk van alles. Van kleine bureaus met 5 PR adviseurs tot de grotere toko’s waar meer dan 40 PR consultants werken. In de afgelopen 10 jaar heb ik redelijk wat bureaus mogen leren kennen, maar nog dagelijks ontdek ik nieuwe partijen. En nieuwe PR collega’s, via Twitter of Google bijvoorbeeld. Zo had ik nog nooit gehoord van Karel & Sjaak, maar wat een briljante naam voor een pr bureau!

Google
Maar oké… stel, je krijgt de opdracht om op zoek te gaan naar een PR bureau. Dat lijkt me, als je niet weet hoe het Nederlandse PR landschap eruit ziet, een flinke kluif. Waarschijnlijk begin je in Google, met de zoekterm ‘PR bureau’. Dat levert in ieder geval een overzicht van bureaus. Vervolgens kijk je misschien op websites als PRbureaus.nl, de VPRA of PreCom. Ook daar staat een aantal PR bureaus netjes opgesomd. Maar of dat nu de beste manier is om ‘jouw’ PR bureau te vinden? I doubt it

Zoektocht PR bureau
Je zult echt wat huiswerk moeten doen. Allen zo creëer je een longlist met waarde. Uiteindelijk wil je toch een bureau dat bij jouw organisatie past, lijkt mij. Overweeg daarom eens onderstaande tips in je zoektocht naar een nieuw PR bureau.

– Weet wat je zoekt
Daar begint het echt. Strategie of creativiteit? Experts of generalisten? Ervaring of jonge honden?

– Vraag om je heen
Win informatie in bij vakgenoten of branchepartijen. Met wie werken zij samen. Vraag het ook aan journalisten die je kent.

– De PR van merk X
Vind je dat de PR van dat ene merk helemaal top is. Probeer te achterhalen met wie zij werken. Blijkbaar doen ze iets goed.

– Bekijk de websites van de bureaus
Hoe presenteren ze zichzelf? Hoe is de toon? Voor welke klanten werken ze?

– Houd de PR en marketingmedia in de gaten
Welk bureau trekt new business aan? Waar worden nieuwe mensen aangenomen? Kijk ook naar cases en interviews.

– Een kennismakingsgesprek
Vraag om een kennismakingsgesprek bij het bureau zelf. Zo krijg je een goede indruk van de cultuur en werkwijze.

 – 1 op 1 meeting
Een ontbijt, lunch of diner. Waar het om gaat is dat je elkaar beter leert kennen. Organiseer een ‘chemistry meeting’. Het allerbelangrijkste is namelijk altijd de persoonlijk klik.

Kun jij dit rijtje verder aanvullen? Zijn er nog meer tips die handig zijn bij het zoeken naar een nieuw pr bureau? Misschien uit eigen ervaring? Deel het met ons.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!