Het belang van een contentstrategie

Blog
Opinie
Jos Govaart
10-11-2010
Gisteren had mijn collega Jody fantastisch nieuws. Hij wordt vader. Toch deed zich bij mij een klein probleempje voor. Ik was helemaal vergeten dat de blogs van Coopr automatisch doorgeplaatst worden naar Hyves. Er zijn een paar vrienden en familieleden die aangegeven hebben het leuk te vinden die blogs te lezen. Dus ik heb het maar zo gelaten, ondanks het feit dat ik de content zelf niet al te relevant voor mijn Hyves-vriendjes vond. Maar als het voor vijf mensen relevant is en de rest stoort zich er niet aan, is het geen reden voor mij om de feed te verwijderen.  In dat doorplaatsen van de blogs maakt de automatische feed geen onderscheid tussen een post van Marie Louise, Jody of mij. De titel van dat blog was dus gisteren  "Ik word papa". En toen had ík ineens iets uit te leggen. De blog van gisteren week af van onze "normale" contentstrategie. Laat ik het er maar op houden dat ik erg wakkere volgers heb. In deze blogpost een aantal concrete tips en vragen om tot een goede contentstrategie te komen.

Een goede contentstrategie begint bij passie.

Het begint voor mij niet met een goede contentstrategie. Nog veel belangrijker is dat je bevlogen bent over datgene waar je mee bezig bent. Je kunt plannen wat je wil maar als de passie ontbreekt, dan kom je nergens. Voorbeelden van mensen die content maken vanuit 100% inspiratie vind ik Ingrid Tappin in eigen land en Chris Brogan vanuit de States.

Waarom heb je die contentstrategie dan toch nodig?

Je kunt natuurlijk prima voor jezelf schrijven. Omdat je je inspiratie kwijt moet. Maar als jij geïnspireerd bent, dan kun je die inspiratie ook vast delen. Daarom heeft het zin om een strategie te ontwikkelen rondom die content. Je content moet voorzien in de vragen en behoeften van je publiek. Als je weet met welke vragen je klanten zitten en je weet daar antwoord op te geven door middel van kick ass content, dan ben je zeer waardevol.  Goede content vertelt je verhaal. Goede content beantwoordt vragen van je klanten. Goede content wordt gebruikt als argumentatie voor belangrijke beslissingen. Goede content brengt je merk tot leven. Goede content geeft de afzender autoriteit. Goede content zorgt voor leads.

Het hebben van een goede contentstrategie zorgt voor kwaliteitsbewaking van je content. Een goede contentstrategie zorgt er daarnaast voor dat er voldoende evenwicht bestaat tussen je verschillende berichten. Niet alleen inhoudelijk maar ook qua vorm. Een goede contentstrategie zorgt ervoor dat je tijd bespaart en dat je het volhoudt om content te blijven maken.

Ontwikkel je contentstrategie met de BEST-formule

Joe Pulizzi ontwikkelde de BEST-formule. Een manier die je op een eenvoudige manier goed op weg helpt naar je eerste stappen naar een goede contentstrategie:

BehavioralWat wil je dat de mensen gaan doen die je content consumeren? Is het je te doen om informatieoverdracht? Wil je veel traffic? Wil je dat ze over je content praten? Wil je dat ze vragen aan je stellen? Wil je productverbeteringen horen?  Erg bepalend voor de inhoud, vorm en toon die je gaat gebruiken in je uitingen.

EssentialLever content die écht van belang is voor mensen. Maak content die mensen in staat stelt om succesvoller te zijn in hun (zakelijk) leven.

StrategicKoppel je contentmarketingactiviteiten aan je overall strategie. Stel je doelstellingen ook vast op basis van je business doelstellingen.

TargetedSEO is bij online contentmarketing van belang. Maar veel traffic is niet noodzakelijkerwijs goede traffic. Zorg dat je de juiste mensen aanspreekt. Liever 300 zeer betrokken en loyale bezoekers dan 3000 vage mensen waar geen relatie mee op te bouwen valt.

Stel jezelf doorlopend de volgende vragen:
  • Voor wie maak ik de content?
  • Waarom maak ik deze content?
  • Waarom is het belangrijk dat ik content voor ze maak?
  • Met welke content zijn mijn klanten geholpen?
  • Wie is de beste persoon om deze content te publiceren?
  • Wat zijn de beste kanalen om de content te publiceren?
  • Welke middelen zet ik in om de content te maken?
  • Wanneer publiceer ik de content?
  • Zijn er formats te verzinnen zodat ik grote issues regelmatig behandel?
  • Zijn er onderwerpen die al veel besproken worden online in tekst maar die nog weinig video-uitingen kennen?
  • Welke content zorgt voor verkeer?
  • Welke content zorgt voor reacties?
  • Welke content zorgt voor de meeste conversaties buiten je eigen kanalen?
  • Welke onderwerpen doen het op een blog met regelmaat goed? Denk dan eens aan een whitepaper.
Heb je na deze tips nog extra hulp en begeleiding nodig bij het vormen van een goede contentstrategie? We helpen je graag verder!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief