Het belang van mediarelaties, juist nu

Blog
PR
Rachel de Koning
19-02-2021
Het virus is overal, je ontkomt er niet aan. Covid-19 ‘besmette’ het nieuws, en daarmee bedoel ik dat alles om de besmettingen draait. Niet gek hoor, maar toch. Ik merkte dat ik de afgelopen maanden, zeg gerust het afgelopen jaar, voor een uitdaging heb gestaan. En na de komst van de lockdown in het bijzonder. De vraag is dan ook: hoe krijg je jouw merkverhaal over de bühne als het nieuws rondom het virus de waan van de dag is? Ik denk dat deze uitdaging niet alleen voor mij, maar ook voor vele PR- en communicatieprofessionals gold. 
De rol van media is momenteel belangrijker dan ooit. Zeker met alles wat er nu gaande is in de wereld. Het is lastiger om met nieuws over je merk tussen het corona-nieuws te komen. Maar het kan echt. Juist nu is het verfrissend om als merk met iets anders te komen. Ook lijkt media hier naar te smachten en lezers raken ook corona-moe. Daarom 4 tips om met jouw nieuws naast het virus-nieuws te kunnen varen: 

1. Mediarelaties zijn key
Dit is een heel voor de hand liggende tip, maar een hele belangrijke in ons vak. Geloof me, dit heb ik nog nooit zo heftig gevoeld als nu. Leer de juiste contactpersoon kennen, en weet van welke input hij of zij blij wordt. Neem de komende tijd een paar uurtjes per week om te kijken wie waar over schrijft, en neem contact met ze op voor een kennismaking. Dit gaat heel waardevol zijn; zodra zij ergens naar op zoek zijn over een bepaald thema, weten ze je dan te vinden. 

2. Samen sparren en input op maat
In het verlengde van het contact zoeken met de juiste journalist, kan het geen kwaad ook eens een koffiemomentje via Zoom in te plannen om te kijken wat jullie voor elkaar kunnen betekenen.In plaats van een persbericht breed uit te sturen, pitch bijvoorbeeld relevante data 1 op 1 afgestemd op de media outlet en biedt het exclusief aan.
"De rol van media is momenteel belangrijker dan ooit. Het is lastiger om met nieuws over je merk tussen het corona-nieuws te komen. Maar het kan echt."
3. Inhaken op nu
Heb je nieuws te delen dat heel goed past bij een current event, haak dan in. Denk bijvoorbeeld aan de meivakantie die er aan komt, in combinatie met de lockdown. Kan het merk hier iets over delen en aanvullen met interessante data? Hier is het wel van belang dat er echt een fit moet zijn met de huidige topics die spelen. Ik kan me goed voorstellen dat je als merk onderdeel wil zijn van het nieuws van de dag. Je bereikt immers een groot publiek. Maar, wees op tijd en voorbereid en bekijk of je onderwerp niet te ver gezocht is. Monitor elke dag op kansen. Het zou zonde zijn als je te laat bent met je inhaker en daardoor een kans misloopt. Als het om een topic gaat waar je eerst intern veel feedback of goedkeuring voor nodig hebt, bespreek het intern van tevoren en maak een checklist van to do’s. Bepaal vanuit hier dan of dit het moment is om in te haken. 

4. Of juist iets heel anders
Wat ik de afgelopen maanden ook heb gemerkt, is dat juist compleet ander nieuws ook heel goed kan werken. Zoals bijvoorbeeld de corona-maatregelen anders te bekijken: op vakantie gaan is nu niet toegestaan, waardoor een vakantie in Nederland een hit is. Et voila, een mooi bericht voor een van onze klanten. 
Het blijft een rare tijd met veel onvoorspelbaarheden. Wat we wel kunnen voorspellen is dat corona nog even de waan van de dag blijft, of we er al genoeg van hebben of niet. Blijf scherp, haak in, en pak de telefoon eens op om je belangrijkste journalisten beter te leren kennen.