Het belangrijkste (PR) nieuws van deze week: MWC, Facebook en Vogue Arabia

Het is vrijdag, dus tijd om weer even terug te blikken op de belangrijkste nieuwtjes van de afgelopen week. Zo vond de welbekende smartphone beurs MWC weer plaats in Barcelona, gaat Facebook nu echt de strijd aan met nepnieuws en is de eerste Vogue Arabia van de pers gerold.

MWC
De nieuwe Nokia 3310 en VR-brillen. Dat is wel zo’n beetje de samenvatting van de MWC-highlights van dit jaar, volgens Nando Kasteleijn van de NOS. De bekende beurs in Barcelona trekt altijd duizenden liefhebbers van tech en dat was dit jaar niet anders. Die focus op VR-brillen zagen we ook al op CES in Las Vegas begin dit jaar. De stunt van Nokia is nieuw. En ik vind hem persoonlijk best cool! A trip down memory lane (ook wel memory lane marketing genoemd), niets zo nostalgisch als het idee weer gewoon lekker op grote toetsen te kunnen rammen (het ding kan toch niet kapot) én Snake te kunnen spelen. Of is het gewoon het verlangen naar de tijd voor de continue pingende appjes, mails etc. die voor de enorme aandacht naar dit nieuwe ouderwetse toestel zorgde?

Facebook vs. nepnieuws
Facebook neemt concrete stappen tegen nepnieuws in Nederland. In samenwerking met nieuwssite Nu.nl en factcheckers van de Universiteit Leiden, gaat het platform de strijd aan met valse berichten op het platform. Een mooi gekozen moment, gezien vooral tijdens de Amerikaanse verkiezingen duidelijk werd hoe gevaarlijk nepnieuws kan zijn. Maar niet alle nieuwsmedia zijn het hiermee eens. NRC, NOS en RTL Nieuws bedankten Facebook vriendelijk voor de eer om me te werken aan het factchecking plan. Want: het is een probleem van Facebook, niet van de media. Maar zou het de geloofwaardigheid van de nieuwsmedia die wél meewerken, ook niet een boost geven?

Vogue Arabia
Vogue Arabia is uit en de aandacht vloeit rijkelijk naar de cover van de eerste versie. Het half gesluierde topmodel Gigi Hadid was ook eerder volledig naakt te zien op de Franse versie van het iconische blad. Een bijzondere launch, want het is de eerste keer dat Vogue in een gehele regio wordt uitgebracht in twee verschillende talen. Vogue is voor veel mode- en designmerken nog steeds het hoogst haalbare medium om in te verschijnen. Niet gek dus dat er zoveel aandacht is voor Vogue Arabia’s debuut. Zeker eentje om in de gaten te houden.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!