“Het boeit ons niks dat u geschokt bent door een gewelddadige faceplant.”

Ik kijk eigenlijk zelden televisie. Waarom zou ik? Ik krijg dagelijks zoveel beelden om me afgevuurd. Maar een tijdje terug werd mijn aandacht getrokken door de trailer van de docu “Shame/Fame”, waar documentairemaakster Eef Hilgers duikt in de wereld van Dumpert-materiaal.

Telefooncamera als wapen
In de documentaire zien we bekende en minder bekende filmpjes. Via Skype komt Eef in contact met de maker van Terrasmeisjes. Op dit filmpje zijn twee vloekende twintigers te zien, die tegen hun zin in gefilmd worden. Oke, ze gedragen zich ronduit onbeleefd. Maar is dat reden om iemand te filmen? Wellicht. De maker van het filmpje verdedigde zijn opname met de woorden: “Stel ze zouden een mes trekken, dan had ik het op camera!” Daar is iets voor te zeggen, je telefooncamera als gevoel van veiligheid en misschien zelfs als wapen. “Maar,” vraagt Eef geheel terecht: “Waarom heb je het geplaatst? Op Facebook en Dumpert.” De maker vindt dat hij een schouderklopje verdient. De documentairemaakster is daar nog niet zo zeker van.

Bovenstaande is een van de scènes in de docu, verder zien we nog een scheldende vrachtwagenchauffeur die een automobilist bedreigt, op Dumpert verschijnt en vervolgens zijn baan verliest. De docu lijkt in eerste instantie mee te deinen op een trend van #metoo en andere BNN programma’s over seksuele intimidatie. Maar waar deze nog een ver van mijn bed show zijn, komt deze uitzending verrassend dichtbij.

Smerige parkeergarages
Deze documentaire is voor mij daarom een Top. Wanneer ik twee dagen na het zien van de uitzending schichtig in de parkeergarage om me heen zoek naar camera’s, besluit ik me toch maar even in het damestoilet van het restaurant om te kleden in plaats van achter het stuur. Na de uitgelekte kus van Yolanthe en Wesley weet ik immers maar wat goed dat zelfs camerabeelden van smerige parkeergarages scoren bij het Nederlandse publiek.

Als pestkop op Dumpert
Wanneer ik bij collega’s en vriendinnen navraag doe, kent iedereen wel iemand die aan de digitale schandpaal is genageld. De een met zijn blote piel vozend langs de waterkant en de ander vergat zijn auto op de handrem te doen, waarna deze (het is best grappig) achteruit de Merwede in dook. Weer een ander zag haar stiefzusje als pestkop op Dumpert voorbij komen. Iedere misstap, slecht humeur of dronken moment kan vastgelegd worden en heel Nederland bestempeld je als psychopaat, alcoholist of slet. Deze termen zijn nog niks wanneer ik de reacties van een gemiddeld Dumpert-filmpje lees.

Ik besluit Dumpert te bellen en te vragen om een reactie op de docu. Echter word ik afgekapt en direct verwezen naar de huisregels. Bijzonder geformuleerde voorwaarden, waarvan de laatste geheel in Dumpert stijl:

Dumpert is niet voor mietjes, we hebben een grondige hekel aan gejammer en gepiep en politiek correct gedrag. De redactie heeft simpelweg geen tijd om aandacht te besteden aan kleinzielig gejammer. We zijn het heus niet altijd eens met de inhoud van filmpjes. Maar het boeit ons niks dat u geschokt bent vanwege een dode kitten of een geweldadige faceplant.

Privacy & perverselingen
Door de online wetgeving, of juist het tekortkomen daarvan, blijkt privacy op straat te liggen. Tenzij je de maker, uploader of streamer bent, in dat geval doen grootmachten zoals Facebook en YouTube hun uiterste best om de privacy van deze perverselingen te beschermen. “Maar ja, als je niets fout doet, kom je ook niet op internet”, zegt een van de reageerders en online pestkop in de docu. Wat vind jij van de docu en het standpunt van documentairemaakster Eef Hilgers: top of flop?

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!