"Het is maar een blogpost..."

Blog
PR
Marie Louise van Dorp
22-11-2010

Ben je als organisatie verantwoordelijk voor wat je bloggers online schrijven? Deze kwestie werd Marie Claire afgelopen maand in Amerika voorgelegd. Een van hun bloggers schreef een blog met de titel: Should fatties 'get a room'? Even on TV? Deze titel zet de toon van het artikel. Willen wij naar dikke mensen kijken? Vind jij dit niet ook vreselijk onaangenaam? Hoe reageert Marie Claire hier op als ze binnen 24 uur 28.000 mails ontvangen met boze lezers? Een leerzame PR disaster voor iedereen.



Fatties 'Get a room'
Op CNN is elke week het programma Mike & Molly te zien. Een sitcom met twee stevige mensen. Maura Kelly, blogger van vrouwenblad Marie Claire, geeft haar mening over de stevige Mike en Molly. "So anyway, yes, I think I'd be grossed out if I had to watch two characters with rolls and rolls of fat kissing each other ... because I'd be grossed out if I had to watch them doing anything." En ze gaat verder: "to be brutally honest, even in real life, I find it aesthetically displeasing to watch a very, very fat person simply walk across a room - just like I'd find it distressing if I saw a very drunk person stumbling across a bar or a heroine addict slumping in a chair." Het is duidelijk dat ze het niet zo heeft op stevige mensen. Maar de vraag is, mag je dit op een blog van je werkgever plaatsen?

Reactie Marie Claire
Marie Claire laat in haar reactie weten dat ze binnen 24 uur meer dan 28.000 mailtjes van boze lezers ontvingen. Ook de blogpost krijgt gelijk veel verbijsterde reacties van lezers zoals deze:

Lezers begrijpen niet hoe Maura dit artikel heeft kunnen schrijven zonder dat iemand van de redactie er ooit naar heeft gekeken. Marie Claire zegt dat ze Maura Kelly kennen als a very provocative blogger. "Ze heeft zelf anorexia gehad en het menselijk gewicht is een onderwerp wat haar heel erg aangaat." Maura geeft een update in haar blogpost waarin ze haar verontschuldiging aanbiedt en zegt dat ze niet had verwacht dat haar mening tot zoveel kwaad zou leiden. Verder trekt Marie Claire haar handen af van dit voorval. "Het artikel is maar een blogpost en wordt verder niet gepubliceerd." Alle berichten van #unfollowmarieclaire worden verwijderd. Een overeenkomst met de schrik reactie van Nestlé die palmolie op het vuur gooide.

Luisteren blijft lastig
Jammer dat Marie Claire niet écht haar excuses heeft aangeboden aan haar lezers. Ze hebben niet de verantwoordelijkheid genomen om écht te luisteren naar de reacties van lezers. Met deze 'hands-off' strategie geven ze eigenlijk aan dat de wereld van social media nog een grote onbekende voor ze is. Ze vergeten dat veel van hun lezers dagelijks hun blog bezoekt voor nieuwtjes. Onder die lezers vallen ook lezers die niet eens het blad kopen maar alleen de site bezoeken. Die lezers is Marie Claire nu kwijt. De reputatie heeft een deuk opgelopen en naar mijn idee beseft Marie Claire dat nog niet echt. Ze hadden moeten luisteren naar de lezers en het gesprek moeten aangaan. Ik hoor graag hoe jij over deze PR disaster denkt!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief