Het meest opvallende (PR) nieuws van deze week: Adidas, Hema en Now You Know

Blog
Opinie
Tamara Vlootman
24-03-2017
De eerste week van de lente was er in PR- en medialand een primeur. Adidas liet weten volledig te stoppen met televisiereclame. Ondertussen verscheen de nieuwe Hema-reclame, maar die werd gelijk oer-Hollands afgebrand. En een aantal studenten kropen in de huid van een 'influencer'. 

AdidasHet alom bekende Duitse concern Adidas heeft de knoop doorgehakt. Ze stoppen volledig met lineaire televisiereclame. Ze zijn daarmee de eerste, maar zullen zeker niet de laatste zijn. Vanaf nu zet Adidas helemaal in op digitale media en social media. Persoonlijker en relevanter? Of een groot gemis van bereik, bekendheid en 'buzz'? We gaan het meemaken. Traditionele media houden in ieder geval hun hart vast.

HemaVanaf het moment dat echt veel mensen in Nederland via social media een digitale stem hebben gekregen, hebben we deze stemmen serieus genomen en er rekening mee gehouden. Dat weet vrijwel iedere PR-manager, want bepaalde woorden en thema's worden redelijk angstvallig vermeden (Zwarte Piet, anyone?). Hema moest het vorig jaar al ontgelden omdat ze het woord 'verstopeitjes' hadden gebruikt in plaats van 'paaseitjes' en wilde het dit jaar goedmaken met een veilige campagne rondom de familie paashaas. Maar wie zegt dat de familie hetero moet zijn? En heel gezellig zou de familie er ook niet uitzien, eng zelfs. Wat een gezeur en een verspilde aandacht voor een toch goed opgezette campagne. Dus...vanaf nu neem ik dit soort 'nieuws' niet meer mee in mijn blog ;)

Now You Know
Influencers. Het woord zorgt vaak voor jeuk bij de mensen die hieronder worden geschaard, maar het bestaat niet voor niets. Een aantal mensen op social media hebben nu eenmaal een hoop invloed op hun volgers. De meest prachtige beelden van de meest hippe en sociaal gewenste settings schetsen het beeld van iemand die hoog op de sociale ladder staat. En als volger zet je dat af tegen je eigen 'gewone' leven. Zes studenten hebben de proef op de som genomen en hebben een nep-account aangemaakt, waarbij ze lieten zien hoeveel tijd en geld er in het creëren van een grote groep volgers gaat zitten. En ook: hoe niet-glamoureus het is. Zeker waard om hun mini-documentaire even te kijken.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief