Het meest opvallende (PR) nieuws van deze week: #handinhand, 1 april en Hitler

Hier praat ik je bij over het meest opvallende PR-nieuws van deze week. Zo was er veel te doen om #handinhand, 1 april-grappen en Hitler in een kleurboek.

#Handinhand
Afgelopen zondag zijn we als Nederlanders weer even flink met onze neus op de feiten gedrukt. In Arnhem werd een koppel van twee homoseksuele mannen belaagd met een betonschaar. Hieruit blijkt dat de kernwaarden van onze samenleving waar we met z’n allen zo trots op zijn – vrijheid en gelijkheid – nog steeds niet gelden voor iedereen. Japke-d schreef overigens een goede blog over de woorden die wij in het nieuws hierover gebruiken. Het woord “homotolerantie” is raar omdat het uitgaat van iets dat niet normaal is en je blijkbaar kunt tolereren of niet. In reactie op dit gewelddadige incident besloot Barbara Barend, die zelf lesbisch is, de hashtags #handinhand en #allemannenhandinhand in het leven te roepen. Nederland betuigt massaal steun en post foto’s waarin de #handinhand trend centraal staat. Ook BN-ers laten zich horen, waaronder politicus Alexander Pechtold en 3FM DJ Domien Verschuuren.

De leukste 1 april grappen op een rijtje
Ondenkbare innovaties, de gekste producten en bizarre services. Het kan allemaal op 1 april. De meest opvallende 1 april grap van dit jaar is de Chocomel-condoom. Volgens Chocomel is dit dé nieuwe must-have, simpelweg omdat “alles lekkerder is met Chocomel”… Verder gaf Coolblue een heel nieuwe draai aan de online pakketservice met de introductie van de Pakketvertrager, zodat je ook een keer een kop koffie kan drinken met de bezorger. Met de Pakketvertrager geldt: vandaag besteld, ooit in huis. Dus laat het wachten maar beginnen! Last but not least, kwam Google met een oplossing tegen slecht weer: Google Wind. De Nederlandse windmolens worden zo geprogrammeerd dat de wolken worden weggeblazen en er nooit meer een spatje regen valt. Helaas, het bleek te mooi om waar te zijn.

Hitler-kleurboek
Je kind laten kleuren op code: een leerzame en leuke bezigheid. Toch? Niets is minder waar, blijkt deze week. Eén van de kleurplaten uit het kleurboek van drogisterijketen Kruidvat bezorgde menig ouder de nodige schrik. Het boek bevat namelijk een illustratie van Hitler, compleet met hakenkruis en Hitler-groet. Volgens Kruidvat zelf was het een ongelukkig misverstand door onwetendheid van de producent. Social media ontplofte van de reacties op de afbeelding van de dictator.

 

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!