Het meest opvallende (PR) nieuws van deze week: Instagram vs. Snapchat, de NRC Code en Feyenoord

De eerste zonnestralen en hoge temperaturen waren volop aanwezig deze week! Heb je tussen de terrasjes en verdiende uurtjes in de zon geen tijd gehad om het nieuws bij te houden? Geen zorgen. Hier praten we je bij over de highlights van deze week.

Instagram vs. Snapchat
Stories, dog-filters en geofilters. Tot ongeveer een jaar geleden waren dit de functies die  Snapchat onvoorstelbaar populair maakten als social media platform.  Eind vorig jaar keek Instagram de Stories af van Snapchat en kopieerde deze functie, wat ervoor zorgde dat het aantal dagelijkse Instagram gebruikers toenam tot een indrukwekkende 200 miljoen. Al snel bleek dat Instagram Stories Snapchat overtrof in populariteit. Deze week werd bekend dat de geliefde filters, waarbij de gebruiker moeiteloos een paar konijnenoren of een bloemenkrans op het hoofd tovert, nu ook worden aangeboden op Instagram Stories. Daarnaast introduceert Instagram de terugspoelfunctie, precies zoals we die kennen van Snapchat. De sociale platformen gaan dus steeds meer op elkaar lijken. Dit alles met dramatische gevolgen voor Snapchat, die moet opkrabbelen na een kwartaalverlies van 2,2 miljard(!) dollar en een stagnerend gebruikersaantal. Ze we hier getuige van het begin van het einde voor Snapchat?

NRC Code voor kwaliteitsjournalistiek
We zien allemaal wel eens zo’n artikel voorbijkomen waarvan we denken: ‘dit had mijn 8-jarige neefje ook kunnen schrijven’. Door de snelheid waarmee het nieuws vandaag de dag online moet staan, lijkt het soms alsof journalisten zelf niet eens lezen wat ze publiceren. Dat is precies het punt waarop NRC onderscheid wil maken met haar nieuwe campagne over de NRC Code voor kwaliteitsjournalistiek. ‘Juist in een tijd van vluchtigheid, oppervlakkigheid en nepnieuws richt NRC zich tot lezers die hechten aan journalistieke kwaliteit’, luidt het verhaal. Een mooi streven, en NRC voegt zeker daden bij woorden. De campagnepagina is echter wat uit de hoogte en makkelijk te herleiden naar de salesdoelstelling die erachter zit.

Feyenoord
Als Rotterdams PR-bureau kunnen we niet anders dan even stil te staan bij afgelopen zondag. Overwinning, opluchting en blijdschap overspoelen deze week Rotterdamse voetbal supporters. Na 18 jaar geduldig (of iets minder geduldig) afwachten, mag Feyenoord zich landskampioen noemen. Bijzonder was de viering van het kampioenschap, waarbij ruim 130 duizend supporters hun club toejuichten en -zongen op de Coolsingel. En zeg je Feyenoord, dan zeg je Dirk Kuyt. Na een indrukwekkende loopbaan verwezenlijkt Kuyt op 36-jarige leeftijd zijn droom en brengt zijn club naar het kampioenschap. De aanvallende middenvelder, die alle drie de winnende doelpunten maakten tegen Heracles, onthult deze week dat hij een punt zet achter zijn voetbalcarrière. Dat is pas echt stoppen op je hoogtepunt.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!