Het meest opvallende (PR) nieuws van deze week, LAKS, Tony en Trump

Blog
Trends
Rosanne Van Setten
20-01-2017
Als je dit leest, betekent het dat je de gevreesde vrijdag de dertiende en Blue Monday hebt overleefd, hoera! In Amerika is het voor een deel vandaag pas Blue Monday: de inauguratie van Trump vindt vandaag plaats. Verder bracht het LAKS deze week het nepnieuws dat zij mee zouden doen aan de kamerverkiezingen en liet Tony's Chocolonely zich van zijn meest transparante kant zien.

It's Trump day

Het is zover... de dag dat we Obama uitzwaaien en Trump verwelkomen als nieuwe president van Amerika. Hoewel de meningen verschillen over het 'verwelkomen'. Trump's presidentschap werd gisteravond afgetrapt met muzikale optredens van... nou ja, je kent ze waarschijnlijk toch niet. De meeste bekende artiesten bedankten voor de eer om de nieuwe president toe te zingen. De reacties van de gevraagde artiesten varieerden van "In geen miljoen jaar ben ik een republikein" (Elton John) tot "jouw personeel heeft me gevraagd te zingen op de inauguratie. Simpel speurwerk op internet had ontdekt dat ik je een tiran vindt. Bye💩 💩 💩 💩" (Charlotte Church). Het concert dat Obama ontving in 2009 werd toch wel iets beter ontvangen. Wil je weten wie er nog meer niet op hebben getreden voor Trump gisteravond? NRC maakte de ludieke playlist 'Not My Party', met hits van onder andere Beyoncé, Kanye West, Katy Perry en Bruce Springsteen.

Scholierengrapje
Begin deze week kondigde het Landelijk Actie Komitee Scholieren aan dat zij mee gaan doen aan de kamerverkiezingen in maart. Daarmee willen ze een eind maken aan de focus op slagingspercentages en financiering in het onderwijs. Verschillende serieuze media als NRC en NOS namen het nieuws voor waar aan en pikten het op. Twee dagen later bleek het hele verhaal echter een hoax te zijn. De NOS, die het nieuws als een van de eersten bracht, was op z'n zachtst gezegd not amused. "Dit is nepnieuws en misleiding", zeggen zij. Maar niet alleen de NOS denkt er zo over, ook andere media zijn nepnieuws en PR-acties inmiddels wel beu. Zo had de Staatsloterij in december nog de woede van een Telegraaf journalist op haar hals gehaald. En deze stunt van SIRE zit ook nog vers in ons geheugen. Inmiddels kunnen we wel stellen dat het doel bij dit soort PR-stunts echt niet altijd de middelen heiligt. Want met beschadigde mediarelaties kom je als PR-afdeling niet heel ver.

Tony's nailgate
Een nagel in je chocoladereep... het is nog viezer dan een haar. Het overkwam de 22-jarige Jessy afgelopen week. Zij zette een bericht met foto op de Facebookpagina van Tony's Chocolonely, waarop de bekende chocolademaker supersnel reageerde door haar twee nieuwe, nagelloze repen op te sturen. Daarnaast wordt er een onderzoek gestart naar waar en wanneer de reep is geproduceerd en hoe het kan dat er een afgebroken nagel in terecht is gekomen. De foto van de nagel liet Tony's trouwens gewoon staan. Een mooi voorbeeld van hoe crisiscommunicatie wél moet, wat in schril contrast staat met een aantal tenenkrommende voorbeelden uit het afgelopen jaar. Ken je deze van Blokker bijvoorbeeld nog? Ook van Communicatie Online ontvangt Tony's alle lof. Go Tony!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief