Hoe advertisement de content kan versterken

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
03-07-2014
Advertisement is nog geeft nog steeds een beetje een vies bijsmaakje in PR-land. De focus op content gedreven (social) PR vraagt echter om in ieder geval de openheid deze smaak voor eens en voor altijd weg te poetsen. Want hoe SEO-geoptimaliseerd content ook is, dat extra duwtje in de rug met advertisement is soms echt nodig om de bal aan het rollen te krijgen.

Non-advertisement
Er zijn tal van niet-betaalde manieren om mensen naar content te leiden. Gewoon via good old PR, via Twitter of Pinterest wat qua kanalen ook interessante traffic drivers zijn, natuurlijk via een influencer outreach en laten we vooral de eigen achterban/community niet vergeten.

Dit bij elkaar opgeteld geeft al een aardig bereik, maar hoe groot is de kans dat al deze mensen de content delen? En de kans dat een mogelijk geïnteresseerde dan net op Twitter, Facebook, Instagram of YouTube zit om dit te bekijken? Met een beetje geluk scrolt iemand nog z'n hele timeline af, maar hoe drukker deze is, hoe minder vaak het gebeurt. En vertrouw je daar op voor dat ene belangrijke nieuwtje, die toffe applicatie of wedstrijd?

Aandacht
Naast de al volgende groep mensen bereiken, inspireren en motiveren wordt content ook gedeeld om de potentiële nieuwe volger aan te trekken. Via het organisch delen, maar ook via advertisement. Dankzij de hele specifieke informatie op social schiet je al lang niet meer met hagel wanneer het aankomt op inzetten van budget. Door heel gericht jouw beoogde doelgroep uit te filteren, vergroot je de kans een nieuwe enthousiasteling aan te trekken. Je vergroot de 'eyes on product' binnen de direct relevante doelgroep. Netwerken als Facebook zijn bovendien 'lerend' doordat de gebruikers bij iedere uiting aan kunnen geven of ze het wel of niet relevant vinden waarmee het hele systeem geoptimaliseerd wordt. Wat me op het volgende punt brengt: content.

Bad ass content
Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding... Dat is ook in het geval van content een waarheid als een koe. Het inzetten van advertisement is geen vergulde weg naar nieuwe volgers wanneer de content zelf niet steengoed is. Zie je wel dat je posts tig keren is bekeken, maar komen er nauwelijks likes of shares bij, dan is de kans groot dat de content niet communiceert, niet past bij de doelgroep en dus gewoon niet goed genoeg is. Advertisement kan de content dus alleen echt versterken wanneer deze buitengewoon is.

Focus
Dan als een gek op alle kanalen continu advertisement inzetten? Dat kan, maar het is wel slim om nog even stil te staan met de vraag of het ook echt nodig is. Door vragen te stellen als: Is de community al levendig? Loopt er een speciale actie? Hoe lang is het geleden dat de vorige boost gegeven is? Hoe groot is de kans op overkill? Welk kanaal is echt belangrijk om te boosten en welke kan het goed zonder? Breng focus aan in op welke kanalen wanneer advertisement meeloopt en hoe frequent je dit inzet.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief