Hoe de inzet van een interactief reclamebord voor impact zorgt

Blog
Opinie
Arusha Mau-Asam
16-10-2014
Interactieve reclameborden zien we nog niet erg veel in het straatbeeld. Zien we ze wel, dan trekken ze onze aandacht. Er gebeurt immers iets verrassends. Begin dit jaar trok een Zweeds shampoomerk de aandacht door een interactief reclamebord in metrostations te hangen. Zodra een metro het station nadert, waaien de haren van het vrouwelijke model dat op het bord te zien was, op. In de eerste instantie was dit dus reclame voor shampoo. Maar het Zweedse Kinderkankerfonds heeft hier een eigen draai aangegeven die veel impact had en terecht...

Onverwachte eye-opener
Niet het oorspronkelijke model maar de 14-jarige Linn werd levensgroot op het reclamebord afgebeeld. Haar haren waaien net zo mooi als die van het model op het moment dat er een metro het station binnenrijdt. Een opvallende verschijning die de aandacht trekt, de mondhoeken laat krullen en de aandacht vasthoudt van de toeschouwer. Uiteindelijk wordt de boodschap duidelijk. Linn heeft kanker. Haar pruik waait af. En voor zover de aandacht van de toeschouwer niet al getrokken was, gebeurd dat in een klap voor de volle 100%.

http://www.youtube.com/watch?v=064ipuBiWDg

Kinderkanker zou geen woord moeten zijn
Spelen, rennen, blij en onbezorgd zijn. Zo zou het leven van een kind eruit horen te zien. Helaas is dit lang niet altijd vanzelfsprekend. Iedere dag krijgt er een kind de diagnose 'kanker'. Weg is alle onbezorgdheid. Alles draait vanaf dat moment nog maar om één ding: overleven. Met deze campagne, die voor een flinke portie kippenvel zorgt, wil het Zweedse Kinkerkankerfonds meer donaties binnenhalen. De campagne heeft de internationale media gehaald en binnen een week bijna 2 miljoen keer bekeken op YouTube. Ik hoop dat de campagne minstens dat bedrag aan extra donaties oplevert.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief