Hoe je een land van de vergrijzing redt

Blog
Opinie
Noortje Kleijnen
09-06-2016
Sex sells. Dat hoef ik jullie natuurlijk niet meer te vertellen. Dat maatschappelijke thema's een prima invalshoek voor je campagne zijn: ook niets nieuws. Een reisbureau in Denemarken wist deze twee op een perfecte manier aan elkaar te koppelen met de campagne 'Do it for Denmark'. Denemarken heeft namelijk een probleem: er worden te weinig kinderen geboren. Onderzoek toont aan dat city trips een positief effect hebben op het seksleven van koppels. Tel die twee factoren bij elkaar op en je hebt de perfecte campagne voor een reisbureau: ga op reis om Denemarken te redden.

Succes
Na het combineren van deze twee thema's ben je er nog niet, het succes ligt natuurlijk ook deels in de uitvoering van zo'n campagne. En ook die is hier goed. Het bureau biedt korting voor stellen die in hun vruchtbare periode op vakantie gaan, en als jij kan aantonen dat je tijdens je vakantie die vruchtbaarheid goed benut hebt maak je kans op een jaar lang gratis babyspul. Daarnaast kwam Spies met een video op de proppen die de strekking van deze actie op een humoristische wijze weergeeft. En ook aan de toekomstige oma's is gedacht: met deel 2 'Do it for mom' sporen ze moeders aan om hun (schoon)kids op pad te sturen en een kleinkind te verwekken.

Op het randje
Heel eerlijk gezegd weet ik niet zeker of Spies daadwerkelijk koppels gecontroleerd heeft op hun cyclus voordat ze op vakantie vertrokken, if so: dan is dat natuurlijk wel op het randje. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die vinden dat het een reisbureau niks aangaat wat zij op vakantie uitspoken. Maar ook daar ligt een succesfactor: iedereen zal er zo zijn eigen mening over hebben en dat geeft ruimte voor discussie. De perfecte ingrediënten voor een flinke word of mouth buzz.

Baby boom
Het is inmiddels al twee jaar geleden dat deze campagne gelanceerd werd. Eerlijk? Toen heb ik er geen woord over gehoord of gezien. Dus waarom begin je er nu dan over, hoor ik je denken. De grap is dat Spies andere merken getriggerd heeft om hier op in te haken. In heel Denemarken is de afgelopen twee jaar campagne gevoerd voor meer baby's in het land: en het heeft gewerkt! Er is nu namelijk een piek aan geboortes te zien, volgens het Deense CBS werden er bijna 1000 meer baby's geboren in het eerste kwartaal van 2016 in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar.

En wanneer je zo'n geniale campagne verzint, ben je ook niet vies van een goede follow-up. Ik zie ze bij Spies al handenwrijvend het persbericht tikken dat vertelt dat zij Denemarken gered hebben van vergrijzing. En terecht. Ben jij al geïnspireerd?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief