Hoe je kunt leren van het Cannes Lions festival

Blog
Tips & Tricks
Talitha Dirkzwager
17-06-2015
Dit weekend start het Cannes Lions Festival. Vroeger vooral een reclamefeestje, maar tegenwoordig een stuk breder dan dat en de plek waar creativiteit vanuit diverse disciplines samenkomt. Naast de reclamecategorieën varieert dit van media tot branded content en van outdoor tot PR (sinds 2009). Ik volg de genomineerden en winnende cases al jaren vol interesse. En raad iedereen aan om hetzelfde te doen! Je kunt er als PR professional namelijk echt veel van leren. Hier wat tips om zoveel mogelijk uit het Cannes Lions festival te halen:
  • Analyseer de winnende cases: Het is ontzettend inspirerend om te zien welke campagnes het goed doen in Cannes. Dit geldt eigenlijk voor alle disciplines, maar zeker in de PR categorie. Deze worden allemaal geplaatst op de site van het festival. Zorg dat je de winnende campagnes goed bekijkt en analyseert: welke insight zat er achter, wat was de strategie en hoe werd dit creatief doorvertaald? Wat maakte deze case volgens jou tot een winnaar? Heel leerzaam om hier naar te kijken! Op 23 juni worden de winnaars bekendgemaakt. Vergeet ook niet te letten op de winnaars van de Young Lions Competitie.
  • Volg de PR Guide to Cannes: Dit jaar heeft de PR-wereld voor het eerst een plek waar ze terechtkunnen voor PR-inspiratie uit Cannes. En dat is hoog tijd, want het was altijd een aardig zoekplaatje om de specifiek PR gerichte informatie te vinden... The International Communications Consultancy Organisation (ICCO) heeft in samenwerking met een aantal grote netwerkbureaus (MSLGROUP, Ogilvy, Hill+Knowlton Strategies en Ketchum) 'The House of PR' opgezet. Doelstelling is om de PR industrie te vertegenwoordigen door middel van een locatie ter plekke, maar ook online. Ook als je niet aanwezig bent valt er hier dus voldoende inspiratie te vinden. Op de site staat informatie over de relevante events, wordt het laatste PR-nieuws gedeeld en kun je live events die in het 'House of PR' georganiseerd worden volgen via de site en zo een stukje inspiratie uit de Franse badplaats meepikken.
  • Volg #welovepr op Twitter: ICCO en haar partnerbureaus gaan volop informatie delen op Twitter over alles in Cannes dat met het vak te maken heeft. Dit doen ze door middel van #welovepr. Wil je niets missen uit Cannes? Zorg dan dat je vooral deze hashtag volgt vanaf dit weekend.
  • Volg Lionslive voor live en on demand content: In Cannes draait het niet alleen om de prijzen, maar ook om het delen van inspiratie. Vele sprekers zullen het podium beklimmen en daar kun je ook vanuit Nederland veel van meekrijgen. Op het YouTube kanaal van Cannes Lions worden onder andere highlights van de dag en interviews gedeeld, maak kun je ook diverse sessies live meevolgen. Hier kan voor gestemd worden, dus wil je iemand echt niet missen....? Vergeet dan vooral niet te stemmen. De sprekers kun je hier vinden. Interessant is om de sprekers vanuit alle disciplines te volgen, want het vak is geïntegreerder dan ooit en het is zonde om je blind te staren op één discipline.
  • Hopelijk helpen deze tips om PR-wegwijs te worden in het Cannes doolhof. Ik ben weer zeer benieuwd naar de winnaars. Blijft de PR Grand Prix dit jaar binnen de PR gelederen, zoals Edelman dat vorig jaar als eerste PR-bureau voor elkaar kreeg, of gaat er toch weer een reclamebureau mee aan de haal? We gaan het volgende week zien! De winnaars komen ongetwijfeld terug op ons blog...

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief