Hoe PR een belangrijke rol kan spelen bij earned én paid media

Blog
PR
Bas Hakker
08-02-2024
Creativiteit kan in het communicatievak natuurlijk een belangrijke rol spelen. Merken kunnen sponsor worden van de Olympische Spelen, een documentaire lanceren of een nieuwe smaak introduceren en dan moet je toch allerlei leuke dingen regelen om wat aandacht te genereren. Met wat persberichten naar de vaste contacten red je het natuurlijk niet.
Aardig in dat kader is het jaarlijkse onderzoek van PRovoke Media onder de noemer ‘Creativity in PR Study’. Opvallend is dat de geraadpleegde respondenten zien dat earned media steeds belangrijker wordt (53 procent), maar 57 procent denkt dat zij niet het eerste bureau zijn dat gebeld wordt als het gaat om het genereren van publiciteit. Deze quote van een van de deelnemers is wel veelzeggend: ‘But we’ve got to hold our ground as the earned experts. I can’t count how many times I’ve seen PR ideas bolted on from ad agencies in the past year, and I get it – it’s the work everyone wants to be doing. But the truth is that there’s no one more qualified to do earned work than earned agencies. Inherent in our work are ideas with meaning that build a story, deepen a conversation, lift reputation. It’s in our DNA.’
 
Earned media
Volgens Jody is het een gemiste kans voor merken en bedrijven om PR bureaus niet in te schakelen voor hun creatieve vraagstukken en dat heeft twee redenen:
 
1. Extra focus
‘Vaak is er één bureau in the lead en daar worden dan de ideeën bedacht, maar je zou natuurlijk heel goed intensiever samen kunnen werken in die eerste fase. PR bureaus brengen namelijk altijd iets extra’s: dat kan een perspectief van buiten zijn of een soort antenne hoe iets via de media kan aanslaan en dat kan heel goed werken.’
 
2. Hoe earned samenvalt met paid
Volgens Jody kun je earned en paid niet meer zo makkelijk loskoppelen van elkaar. ‘Je kan een geweldige online commercial bedenken, maar daar zitten natuurlijk ook hele inhoudelijke aspecten aan die je op elkaar moet afstemmen. Het is leuk als er een commercial is van merk X, maar met een kleine toevoeging kan je het effect van die campagne vanuit een earned media perspectief flink verbreden.’
 
Paid media
Tegelijk kan het PR-bureau ook bij online commercials, paid media dus, een rol spelen. ‘Ook dan kijk je naar het brede perspectief: hoe zal zo’n commercial vallen in de samenleving? De afstemming van de radar hoe journalisten en kijkers reageren luistert nauw. ‘Die Jumbo-commercial rond het WK in Qatar met al die bouwvakkers is wel het ultieme voorbeeld van hoe nuttig het kan zijn om je toch even te verplaatsen in het publiek.’
 
Is het niet veel gedoe als elk ideetje voor online altijd maar langs PR moet? ‘Ik snap dat snelheid belangrijk is, een goed idee moet je nooit laten liggen. Maar je kan vooraf duidelijke afspraken maken over wat je wel en niet doet als merk. Je zou nu bijvoorbeeld een geweldige inhaker kunnen lanceren op het wegstappen van NSC uit de formatiebesprekingen, maar vooraf helpt het als je nadenkt over de vraag: doen wij als merk iets aan politiek?’

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief