Hoe reageert ons brein op verschillende soorten content? [infographic]

Er zijn een aantal dingen waar ik over kan blijven lezen: psychologie is er een van. Zeker in combinatie met consumentengedrag en beïnvloeding. Wat is de reden dat content wel of niet scoort? Hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal zo optimaal mogelijk ‘binnenkomt’? MainPath Marketing heeft uitgezocht hoe onze hersenen reageren op verschillende soorten content en hoe je deze optimaal kunt inzetten om je doelen te bereiken.

Ze onderscheiden daarbij 4 doelen van content:
–  Relaties aangaan
–  Snel informatie overbrengen
–  Gemakkelijk deelbaar
–  Emotie triggeren

En 4 soorten content:
–  Geschreven content
–  Grafische content
–  Interactieve content
–  Video content

Welke content zet je waarvoor in?

Geschreven content
Als je een relatie aan wilt gaan met je lezer of klant, zorg dan voor tekst. Als we lezen zorgt dat ervoor dat we ons kunnen inleven in de auteur. Tekst is daarnaast ook heel goed bruikbaar om je expertise en ervaring te laten zien, het vertrouwen van je klant te winnen of aanbevelingen weer te geven.

Grafische content
Wil je content snel overbrengen of gemakkelijk inzichtelijk maken? Gebruik dan grafische content, bijvoorbeeld een infographic. Met een infographic kun je complexe data en ideeën overzichtelijk presenteren en blijft de inhoud ervan beter onthouden. Je hebt namelijk maar 1/10e van een seconde nodig om een afbeelding te begrijpen. Daarnaast worden afbeeldingen opgeslagen in ons langetermijngeheugen.

Sidenote: Iedereen die meer van de grafische content is heeft op dit moment natuurlijk al lang naar de infographic gescrold en leest dit helemaal niet. Of pas later. Ben jij daar een van?

Interactieve content
De meest gedeelde content op social media is – ja, je verzint het niet – de quiz. Interactieve content draagt op meerdere fronten bij aan een goede ervaring. Zo combineert het visuele content, verhalen én actieve deelname, waardoor meerdere delen van je hersenen worden getriggerd. Daarnaast spelen gepersonaliseerde resultaten op het gevoel van lezers. Dit zorgt ervoor dat mensen deze content sneller vanuit intrinsieke motivatie delen.

Video content
Video’s zijn ontzettend geschikt om emotie te triggeren. Door het gebruik van een mix van intonatie, bewegingen, inhoud en lichaamstaal spelen video’s een grote rol in de emotionele connectie met kijkers. Geen wonder dat vlogs zo goed bekeken worden! Je hersenen verwerken video’s 60.000 keer sneller dan teksten, terwijl het een stuk minder energie kost om voor je lichaam om te verwerken.

Denk na over hoe je jouw content inzet

Oftewel: denk van tevoren goed na over het doel van de content. Please, maak geen infographics for the sake of it – maak ze omdat het wat toevoegt. Zorg dat het format bijdraagt aan de kwaliteit van je content.

Alle bevindingen op een rij

De rest van het MainPath onderzoek staat in deze geweldige infographic:

Hoe je hersenen verschillende content verwerken

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!