schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Hoe ver is te ver in een campagne?
Blog
Opinie
Arusha Mau-Asam
31-10-2014
Hoever kan je als merk gaan in een protestcampagne? Het cosmeticamerk Lush geeft daar in haar laatste campagne duidelijk antwoord op. Op een wel heel grafische en visuele manier vraagt het merk aandacht voor het stoppen van de extremiteiten van dierproeven. Een scherpe eye-opener of te veel van het goede?
De campagne is niet nieuw. Hij is al wat ouder, maar opeens dook hij op in mijn Facebook-timeline, trok mijn aandacht en klikte ik op de link. Ik ben nóg misselijk na het zien van de beelden.
https://www.youtube.com/watch?v=f4K9iSyj_lk
De mens als dier in protestcampagne
Uit protest heeft het cosmeticamerk Lush, dat enkel gebruikt maakt van ingrediënten die niet op dieren of mensen zijn getest, de etalage van hun winkel in Londen voor één dag ingericht als een proefdierlaboratorium. En het dier was de 24-jarige studente Jacqueline Triade. Ze onderging proeven die nog steeds op dieren worden uitgevoerd om cosmetica te testen. Dit alles in de etalage dus iedereen kon meekijken. Wat een afschuw! Duizenden winkelaars en andere voorbijgangers waren getuigen en zagen hoe zij bizarre proeven moest doorstaan; vastgebonden en haar mond met klemmen opengehouden, kreeg ze vloeistoffen met naalden toegediend. Haar hoofd werd geschoren, crèmes werden getest en ze werd gedwangvoederd... Na afloop van de testen was het proefdier 'overleden' en werd zij simpelweg bij het oud vuil gelegd. Er gaan op internet veel afbeeldingen rond over deze campagne, maar die zal ik jullie besparen.
Shock-therapie
Wat vinden we hiervan? Ik was werkelijk misselijk toen ik de beelden zag. Zelf koop ik daadwerkelijk alleen producten die niet op dieren getest zijn. En ergens in mijn blinde vertrouwen ga ik ervan uit dat anderen dat ook doen en dat er niet langer dierproeven worden uitgevoerd. Maar dat is niet zo. Dat is naïef. Het gebeurt nog steeds op grote schaal. Deze campagne werkt als een soort van shock-therapie. Ik ben er niet mee bezig in mijn dagelijks leven, maar na het zien van deze campagne wel iets meer.
Eye-opener of een stap te ver?
De campagne heeft impact gehad, zowel tijdens de uitvoering als de video online (+2 miljoen views). Heftig vind ik hem wel. Maar misschien is dat wel precies wat de campagne geslaagd maakt.
In de EU is het inmiddels verboden om dieren te gebruiken voor het testen van cosmetica, echter in landen als de USA, Canada en China gebeurt het nog op grote schaal en ook die producten belanden gewoon bij ons in de winkelschappen.
De campagne is niet nieuw. Hij is al wat ouder, maar opeens dook hij op in mijn Facebook-timeline, trok mijn aandacht en klikte ik op de link. Ik ben nóg misselijk na het zien van de beelden.
https://www.youtube.com/watch?v=f4K9iSyj_lk
De mens als dier in protestcampagne
Uit protest heeft het cosmeticamerk Lush, dat enkel gebruikt maakt van ingrediënten die niet op dieren of mensen zijn getest, de etalage van hun winkel in Londen voor één dag ingericht als een proefdierlaboratorium. En het dier was de 24-jarige studente Jacqueline Triade. Ze onderging proeven die nog steeds op dieren worden uitgevoerd om cosmetica te testen. Dit alles in de etalage dus iedereen kon meekijken. Wat een afschuw! Duizenden winkelaars en andere voorbijgangers waren getuigen en zagen hoe zij bizarre proeven moest doorstaan; vastgebonden en haar mond met klemmen opengehouden, kreeg ze vloeistoffen met naalden toegediend. Haar hoofd werd geschoren, crèmes werden getest en ze werd gedwangvoederd... Na afloop van de testen was het proefdier 'overleden' en werd zij simpelweg bij het oud vuil gelegd. Er gaan op internet veel afbeeldingen rond over deze campagne, maar die zal ik jullie besparen.
Shock-therapie
Wat vinden we hiervan? Ik was werkelijk misselijk toen ik de beelden zag. Zelf koop ik daadwerkelijk alleen producten die niet op dieren getest zijn. En ergens in mijn blinde vertrouwen ga ik ervan uit dat anderen dat ook doen en dat er niet langer dierproeven worden uitgevoerd. Maar dat is niet zo. Dat is naïef. Het gebeurt nog steeds op grote schaal. Deze campagne werkt als een soort van shock-therapie. Ik ben er niet mee bezig in mijn dagelijks leven, maar na het zien van deze campagne wel iets meer.
Eye-opener of een stap te ver?
De campagne heeft impact gehad, zowel tijdens de uitvoering als de video online (+2 miljoen views). Heftig vind ik hem wel. Maar misschien is dat wel precies wat de campagne geslaagd maakt.
In de EU is het inmiddels verboden om dieren te gebruiken voor het testen van cosmetica, echter in landen als de USA, Canada en China gebeurt het nog op grote schaal en ook die producten belanden gewoon bij ons in de winkelschappen.