Hoe werft een PR bureau nieuwe klanten?

Blog
Opinie
Jody Koehler
27-09-2012

Gisteren stuurde een klant van ons een e-mail door. De aanvulling bestond uit slechts drie woorden: Worst. Pitchmail. Ever. Daaronder was de toenaderingspoging te lezen van een ander PR bureau. "Goedemorgen meneer <verkeerde achternaam>." Dan begin je al lekker. "<Naam bureau> is een Marketing PR-bureau met als missie het genereren van positieve free publicity voor..." Wat volgde was een keurige e-mail over de toegevoegde waarde van het bureau. Verzonden door de officemanager. Koude acquisitie, werkt dat in onze wereld?

De weg naar nieuwe klanten
Voor de volledigheid, het was niet helemaal 'koud'. "Mijn collega <naam directrice acquisitiebureau> heeft de telefoniste gesproken en ik begreep dat we u een mail mochten sturen met daarin wie we zijn, wat we doen, maar belangrijker nog wat we voor uw merk kunnen betekenen." Toen Jos en ik in 2009 begonnen met Coopr stelden wij onszelf ook die vraag: hoe krijgen wij straks in hemelsnaam nieuwe klanten? Onze aanpak moest komen, zo vonden wij, vanuit drie zaken: de inhoud, een persoonlijk contact of een gewenste relatie.

Wij wilden dat potentiële klanten ons zouden vinden op het moment dat zij daar behoefte aan hadden. En ja, dat betekende dus ook dat wij die behoefte misschien wel moesten gaan creëren. Vandaar ook onze 'beweging' als bureau met initiatieven als ons PR blog, de PR evenementen, Twitterchats over het vak met studenten, bedrijfsworkshops, lessen aan young professionals en online aanwezigheid. Wij wilden dat onze nieuwe klanten uit eigen beweging bij Coopr uit zouden komen. En via een aanbeveling van anderen zou nog mooier zijn. Een uitdaging? Jazeker! Maar gelukkig voor ons werkt deze aanpak. En nog belangrijker: wij voelen ons er prettig bij.

(K)landjepik?
Persoonlijke navraag leerde overigens dat het PR bureau niet wist dat wij voor de desbetreffende klant werken. En hoewel dat zeer geruststellend is, maakt dat blijkbaar ook weer niet zo gek veel uit aangezien het bureau het hele jaar door zulke e-mails verstuurd. Het hoort wellicht bij de roerige tijden waarin sommige bureaus verkeren, maar een beetje huiswerk leert je vrij snel welke bureaus voor welke klanten werken. Ook wij hebben die oefening gedaan en trokken daarna een lijn: Coopr initieert geen contact met klanten van andere PR bureaus. Is de situatie anders, dan is het 'all fair game'. Vinden wij gewoon wel zo netjes. Jij niet?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief