Hoe zorg je dat je content daadwerkelijk gelezen wordt?

Blog
Tips & Tricks
Noortje Kleijnen
08-09-2016
Een tijdje terug schreef collega Talitha het immer populaire blog 'Wat je moet weten als je bij Coopr solliciteert'. Die populariteit bleek al uit het aantal clicks die ik ontving na publicatie op LinkedIn, Facebook en Twitter. Maar werd nog eens duidelijker toen ik ook van alle kanten door vrienden en kennissen werd aangesproken over dit artikel. 'Wat een leuke collega's' en 'dat ziet er gezellig uit bij jullie', waren veelgehoorde reacties. Leuk natuurlijk, maar bij doorvragen wisten ze eigenlijk niet eens waar de post precies over ging. Content is king, roepen we allemaal, maar hieruit blijkt bijna dat we daar 1 woord vergeten zijn aan toe te voegen: visual.

Betekent dit dat Talitha beter een stripverhaal had kunnen maken? Ik denk van niet. Uiteindelijk was haar blog bedoeld om geïnteresseerde sollicitanten over de streep te trekken om die brief te sturen. En dankzij het veelvuldig gebruik van beeld en het schrijven van korte kopjes zal het uitlezen van deze post voor geïnteresseerden niet zo'n probleem geweest zijn. Dat mijn vrienden alleen maar plaatjes kijken maakt in dit geval niet zoveel uit, voor hen was er geen call to action. Wanneer je wél wil dat die grotere groep jouw volledige artikel leest, is het belangrijk om je content behapbaar te maken voor je lezers. Ik ging op zoek naar een aantal tips die je niet mag missen.

Publiceer je verhaal in delen
Wanneer je als lezer op een pagina terecht komt met 3.000 woorden zinkt de moed je waarschijnlijk al in de schoenen. Online zijn we vluchtig, en bovendien lezen we content vaak tussen de bedrijven door. Heb je een lang verhaal dat je echt kwijt moet, publiceer dat dan in delen en maak er een serie van. Dat voegt nog een extra pluspunt toe: mensen gaan uitkijken naar je volgende post.

Werk met korte, krachtige tussenkoppen
Klinkt logisch, maar de kracht van goede tussenkoppen wordt nog altijd onderschat. Het voorkomt dat men zoals hierboven beschreven afhaakt na het zien van jouw pagina vol letters. Om de boel nog iets overzichtelijker te maken zijn ook opsommingen, lijstjes en het gebruik van cijfers (10 tips om...) goede manieren om jouw lezer te blijven boeien (en niet op voorhand al te ontmoedigen).

Schrijf vanuit een plan
En houd je daaraan! Bedenk vooraf wat je uiteindelijke doel is: inspireren? Motiveren? Of juist animeren? Het voorkomt dat je post alle kanten opgaat, en helpt je om rustig op te bouwen naar het einde toe. Geef lezers van het begin het gevoel dat ze het einde niet mogen missen omdat daar de clue of een belangrijke conclusie volgt. Keuzes maken is key, je kan immers niet iederéen aanspreken in je stuk.

Geen garanties
Het in acht nemen van deze tips is natuurlijk niet direct garantie voor succes. Zonder goede copywriting en een onderwerp dat aanspreekt ben je nog steeds nergens. Wanneer een artikel 'geslaagd' is, is natuurlijk ook afhankelijk van je eigen uiteindelijke doel. Talitha trok met haar post niet alleen sollicitanten aan, maar zorgde er tegelijkertijd voor dat de buitenwereld een positief beeld kreeg van Coopr, letterlijk zelfs, want de foto's hebben in mijn omgeving in ieder geval indruk achtergelaten;)

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief