Hoe zorg je dat jouw mediapitch niet in de prullenbak verdwijnt?

Blog
Opinie
Tamara Vlootman
20-10-2014
Op moment van schrijven loop ik er tegenaan. Een 'moeilijke' pitch, die journalisten slecht of niet oppikken. Soms moet je gewoon toegeven dat een onderwerp toch een stuk minder nieuwswaardig is dan gedacht. Vaak doet een kritische blik op je pitch echter wonderen (mits je natuurlijk de juiste journalist of influencer benadert, maar dat is een verhaal op zich). Onderstaande vragen helpen jouw pitch prullenbak-proof te maken.

1 Is er onderzoek gedaan naar het onderwerp?
Talitha schreef onlangs een blog over de eigenschappen waar een goede pitch aan moet voldoen volgens journalisten. Exclusief onderzoek stond bovenaan de lijst van meest gewaardeerde ingrediënten. Is exclusief onderzoek te duur of staat je klant er niet voor open, kijk dan naar onderzoeken van bijvoorbeeld tijdschriften en kranten en kijk of je kunt 'aanhaken'. It's all in the facts!

2 Kun je tekst weglaten?
Hoe minder mooie woorden, hoe makkelijker het is om te bepalen of je informatie relevant is of niet. Vaak is de extra informatie die je toevoegt wel relevant, maar in eerste instantie kan het gewoon teveel zijn om doorheen te waden. Als de interesse is gewekt, kun je natuurlijk wel meer achtergrondinformatie sturen, maar wees in het begin vooral kort en krachtig. In het al eerder aangehaalde boek van Ed Zitron (This Is How You Pitch: How To Kick Ass In Your First Years of PR) beschrijft hij hoe zijn eerste écht succesvolle pitchmail bestond uit een paar kleine regeltjes tekst. De kop is hier natuurlijk een essentieel onderdeel van.

3 Kun je beeld toevoegen?
Goed beeld heeft een enorme aantrekkingskracht. Dus een simpele tip: zorg dat je goed beeldmateriaal direct zichtbaar meestuurt. Als het onderwerp niet goed in een foto kan worden weergegeven, kan een simpele infographic helpen.

4 Helpt het om te bellen?
Bellen is een indringend medium, omdat het direct aandacht en respons verlangt. Het bellen van een journalist kan heel nuttig zijn, mits je dat om de juiste redenen doet. Niemand vind het namelijk leuk een verkooppraatje aan te horen. Klinkt het wel zo, dan heb je eerder kans dat het gaat irriteren en dat je pitch linea recta wordt afgewezen. Hetzij direct of met een beleefd "zet maar even op de mail..." antwoord. Bellen om meer informatie te verzamelen over de interesses van de journalist en zo te kijken of jouw onderwerp daarbij kan passen, is een heel andere tone of voice.

5 Kun je de insteek helemaal omgooien?
Klinkt rigoureus, maar als je verhaal zoals je het nu hebt geformuleerd niet aanslaat, is er nog een andere optie. Wellicht is het verhaal wél goed te plaatsen bij andere media, met een andere insteek. Dit vraagt een brede kennis van het medialandschap en een creatieve geest. Je hoeft hier zeker geen vieze bijsmaak van te krijgen. Een product, gebeurtenis of een merk kan namelijk voor veel meer journalisten / influencers relevant zijn dan het in eerste instantie lijkt.

Wie heeft er nog meer tips voor een goede pitch die wél doorkomt in de zee van informatie die journalisten binnenkrijgen?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief