Hoe zorg je ervoor dat de klant top-of-mind blijft bij de journalist?

Blog
Tips & Tricks
Marieke Fennis
05-10-2015
Een interview resulteert niet altijd direct in een artikel. Dat kan vervelend zijn, ook voor je klant. Maar soms is coverage ook niet de insteek en gaat het om een kennismaking tussen de journalist en de klant. PR draait immers om het aangaan en onderhouden van wederzijdse relaties. Je moet eerst de zaadjes planten voordat je de vruchten ervan kunt plukken. Maar hoe geef je de klant het gevoel dat dit gesprek wel zin heeft gehad? En hoe zorg je ervoor dat de klant na zo'n gesprek wel top-of-mind blijft bij de journalist?

Geef hem nieuwsHoewel het eerste gesprek dan niet direct tot een artikel heeft geleid, het heeft sowieso zin gehad want er ligt nu een direct lijntje met de journalist. Een fijne positie om voor te kunnen voorsorteren op nieuws dat eraan komt. Worden binnenkort de financiële resultaten van Q3 bekendgemaakt? Een nieuwe productstrategie die aansluit op het onderwerp waar de klant en journalist destijds over spraken? Houd ogen en oren open. Denk aan de journalist als je nieuwe informatie hoort en check bij de klant of deze informatie gedeeld mag worden met de journalist. Dit soort nieuwsupdates kunnen een aangename reminder zijn voor de journalist en ertoe leiden dat hij alsnog een artikel maakt over dit onderwerp. Deel niet alles, alleen wat er echt toe doet, anders haakt hij alsnog af.

Doe je researchVolg de journalist op Twitter. Lees de krant en de artikelen die hij schrijft. Maak Google Alerts aan op de relevante onderwerpen en concurrenten van de klant. Hierdoor schets je een goed beeld van de journalist en de ontwikkelingen in de markt. Dit komt van pas in de follow-up met de journalist. Je kunt inspelen op de onderwerpen waar hij mee bezig is, met hem sparren over actuele ontwikkelingen in de markt, kijken waar je hem bij kunt helpen en daadwerkelijk waarde toevoegen.

Leer bovendien van feedback en terugkoppeling die je krijgt en doe daar iets mee. Ga niet pushen, maar probeer zoveel mogelijk informatie te halen uit de antwoorden die je krijgt. Heeft het onderwerp nu geen prioriteit? Ga er dan verder ook niet op aandringen en laat het een tijdje rusten. Is het een onderwerp dat meer tijd vereist waarvoor hij bijvoorbeeld de visie en mening van meerdere partijen wil bevragen? Kijk of en hoe je hem daarbij kunt helpen. Goede research is ook goed voor je persoonlijke relatie met de journalist. Het laat zien dat je niet alleen PR-kennis hebt, maar ook nog eens verstand hebt van de markt.

Een gezonde relatieUiteindelijk is de sleutel tot succes het contact met de journalist warm houden en na te gaan hoe je van toegevoegde waarde kunt zijn voor de relatie tussen de journalist en de klant. Houd het te allen tijde relevant, interessant en zakelijk en dring zeker niet aan op een bepaald onderwerp, want dat werkt uiteindelijk alleen maar averechts. PR is immers geen sprint, maar vraagt om een lange adem.  

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief