Hoelang vertrouwen we Facebook nog als business partner?

Blog
Opinie
Jos Govaart
11-08-2014
Dat Zuckenberg en de zijnen spelen met de grenzen van wat gebruikers willen, is niets nieuws. Een redelijk recent voorbeeld daarvan was het onderzoek rondom het herkennen van emoties en het aanpassen van de newsfeed daarop. Waar iedereen een excuus van Facebook verwachtte bleef dat uit. In ieder geval consistent beleid. Maar hoe betrouwbaar is Facebook voor wie het professioneel gebruikt?

Gratis bestaat niet ,en zeker niet op Facebook
Alle social media managers zullen het erkennen. Het bereiken van de juiste mensen op Facebook kost steeds meer geld. Vergeleken bij andere vormen van advertising is het over het algemeen nog steeds goed te doen. Een post pushen met 50 euro versus 0 euro maakt vaak al enorm veel verschil. Dat Facebook keuzes maakt in wát het toont is ook al niet gek. Het aanbod van content groeit veel harder dan het gebruik van Facebook. Alles tonen zou de gebruikservaring ook bepaald geen goed doen. Ik zie dus echt wel dat Facebook zowel commerciële als gebruikersmotieven heeft. Wie geloofde dat kwalitatief én kwantitatief bereik gratis zou zijn is wat mij betreft ook hopeloos naïef. Gratis bestaat niet in deze wereld. Je moet altijd een prijs betalen. Of dat nu je privacy is of het betalen van veel geld.

Wat wordt de volgende stap van Zuckenberg? 
Het echte punt is dat we niet weten wat de volgende stap van Facebook zal worden. Wat zal het punt worden waarop gebruikers al dan niet massaal gaan weglopen? (Social Media) Marketeers worden steeds strakker gestuurd op KPI's. Op basis van die KPI's worden budgetten vaak losgepeuterd. Als je nu je budget voor 2015 wilt zekerstellen, hoe zeker ben je dan van het feit dat je de doelstellingen op Facebook haalt? Werken de mechanismes van vandaag dan nog? Lastige materie. Het zegt o ook iets over het feit dat communicatieplannen over een heel jaar gedoemd zijn om te mislukken in de uitvoering. De wereld verandert te snel. In die snelle wereld vertrouw je wel het liefst op een belangrijke partner. En Facebook toont zich niet als de meest betrouwbare.

Het alternatief voor Facebook
Wat ik me afvraag: Zou het gebeuren dat mensen op een dag massaal weglopen voordat een alternatief is. Omdat ze het té commerciële en onbetrouwbare karakter op een dag massaal zat zijn. Die geluiden hoor je zo nu en dan wel, maar de echte daden blijven achter. Er is ook geen platform dat in de vergelijkbare behoefte voorziet. Natuurlijk. Vrienden op school die elkaar zien, zoeken hun contact misschien via Snapchatt en Whatsapp. Maar voor iedereen die hun vrienden niet dagelijks ziet, blijft Facebook onmiskenbaar van waarde. Totdat er een massaal geaccepteerd alternatief komt.

Bedrijven die er professioneel mee bezig zijn, zijn toch overgeleverd aan het volgen van het consumentengedrag. Tot die tijd moeten we ons vooral een mentaliteit eigen maken van experimenteren met andere tools. En wat mij betreft, investeren in owned media. Daar zit je zelf in ieder geval aan het roer. De controle heb je nooit, maar uiteindelijk zoekt iedereen naar betrouwbaarheid en voorspelbaarheid.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief