Iedereen aan de Adblockers

Blog
Opinie
Madawa Rajapaksha
29-10-2015
De populariteit van adblockers neemt met de dag toe. Je kunt er tegen zijn maar vroeg of laat gaat iedereen het gebruiken, want er lijkt geen maat te staan op foute en irritante advertenties. Ik juich adblockers dus alleen maar toe. Dat klinkt vreemd uit de mond van een digital marketeer. Is dit niet mijn brood?

Natuurlijke adblockers
Wat marketeers vaak vergeten is dat mensen altijd al advertenties blokkeerden, namelijk door ze simpelweg te negeren. Zo zijn we gewoon geprogrammeerd. Als het op dat moment niet interessant is, dan nemen we het niet op. Hoeveel mensen gaan niet zappen bij een tv-commercial of gebruiken dat moment voor een toiletbezoek? Toch pikken we het dat er commercials zijn op de radio & tv. Maar waarom niet bij internet?

Internet was nooit bedoeld als advertentieplatform
Er zijn twee grote verschillen tussen tv/ radio commercials en het internet.
  • Op tv en radio zijn er een beperkt aantal slots om te adverteren, er is dus een bepaalde vorm van schaarste. Een commercial kost een hoop geld en er wordt goed over nagedacht. Op internet is de ruimte onbeperkt en koop je voor een appel en een ei advertentieruimte.
  • Maar het meest belangrijke, tv en radio zijn ontwikkeld door adverteerders om op te adverteren. Je krijgt gratis tv en radio programma's in ruil voor advertenties. De deal is heel duidelijk met de consument. De slogan "mede mogelijk gemaakt door" bestaat niet voor niets.
  • Op het Internet is dit niet het geval, het is gemaakt om mensen met elkaar te laten verbinden en niet om je te onderbreken met advertenties. Bovendien is het Internet ook oneindig groot, waardoor er geen schaarste is. Elke marketeer kan een advertentie maken, want het kost bijna niets. Marketeers maken daar gretig misbruik van met als resultaat dat je plat wordt gespammed. Zo kennen we de enorme advertenties die ongevraagd over de pagina vallen, die openklappen en ook direct geluid afspelen. Terecht dat consumenten nu het heft in handen nemen en adblockers activeren.

    Mis je het als het er niet meer is?
    Wat marketeers steeds vaker vergeten is de vraag of consumenten de ads zullen missen als ze ze niet meer onder ogen krijgen. Ik ben bang dat het antwoord nee is. Marketeers zijn er echter heilig van overtuigd dat het wel zo is. Ik hoor ze al zeggen: "Hoe krijg ik nu mijn nieuwe producten onder de aandacht?" Het antwoord is simpel, de aandacht van de consument moet je verdienen en dat doe je niet door ze te spammen.

    Er zijn gelukkig advertentievormen op het internet die wel werken. Neem bijvoorbeeld Google Adwords. Deze advertenties zijn gericht op jouw zoekopdracht., super relevant. Als het er niet meer zou zijn, dan zou je het missen omdat het je helpt in je zoektocht, en dat is het cruciale verschil. Banners hinderen je in je activiteit en Adwords biedt een helpende hand.

    Overstappen naar een ander model
    Het is een kwestie van tijd, maar op een gegeven moment gaat iedereen over op adblockers. Youtube ziet dat ook aankomen en gaat al testen met een nieuw betaald model, YouTube Red. Ik voorspel dat YouTube afstapt van advertenties, wanneer ze genoeg Red abonnees hebben. Wat je dan krijgt zijn gratis video's tot 720p zonder advertenties. Voor hogere kwaliteit en betere content neem je een Red abonnement. Zo zou ik het ieder geval voor me zien. Ik denk dat meer bedrijven daar een voorbeeld aan moeten nemen.

    Goede online marketeers hoeven zich geen zorgen te maken dat ze binnenkort zonder baan zitten. Zij zijn juist in staat om de aandacht te verdienen van consumenten zonder ze te spammen. Denk aan goed uitgevoerde content marketing en native advertising. In mijn volgende post ook een aantal tips hoe je met adblockers kan omgaan.

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief