Ik ben nergens ECHT goed in. En waarom dat dus dikke prima is.

Blog
Opinie
Anouk Schepers
11-12-2020
Ik val maar meteen met de deur in huis: ik ben nergens echt goed in. Doe ik mezelf hiermee te kort? Misschien. Maar jarenlang was dit een van mijn grootste persoonlijke worstelingen.
Steevast was het een puntje van aandacht tijdens onze interne feedback ronde: je doet het over het algemeen heus wel goed, maar waar ben jij nou ECHT goed in? Ga eens op zoek naar je talent en specialiseer je in iets waar je in kan uitblinken. Een blijvende hersenbreker waar ik maar geen antwoord op kon geven. Ik heb namelijk geen idee waar ik me in zou willen specialiseren en ik vind mijn vakgebied over de hele linie het allerleukste dus als ik dat dan zou doen, betekent dat dan dat ik de rest moet loslaten? 

Even dacht ik het antwoord te hebben. Coopr werd ingedeeld in expertises en ik werd - zonder twijfel - aangesloten op de expertise Brand PR. Mooi! Eindelijk een expertise, iets waar ik blijkbaar in gespecialiseerd kon zijn. Brand PR, merkcommunicatie, consumentencampagnes. Ja, dit past wel in mijn straatje. Maar de expertise cirkels bleken ons als Coopr en daarmee het werk voor onze klanten te limiteren en dus gingen we terug naar teams op klantniveau. "Ja, want Anouk, het is eigenlijk heel logisch. Jij bent toch ook niet alleen maar goed in Brand PR? Waarom zouden we je daartoe dan moeten beperken?”... 

Het verhelderend inzicht kwam ergens in juli tijdens een coachingsgesprek met onze Jos. Jos wees me namelijk op een artikel op MarketingTribune: Marketingtalent spotten in 2020: zoek de generalist. Hierin schrijft Aart Lensink van LVB: zoek professionals die niet alleen specialist maar vooral ook generalist is (en liefst algemeen ontwikkeld). Marketeers en communicatiemensen moeten bij voorkeur kunnen nadenken over het gehele merk en een aantal specialismen perfect beheersen. Hoe verhelderend! Ja, ik kan met gemak op verschillende vraagstukken en accounts worden ingezet en van die diversiteit aan klanten en opdrachten word ik ontzettend blij. Win-win, dus!
Grappig: zoek je op Google op ‘Generalist van Dale’ word je dus doorverwezen naar de betekenis van het antoniem ‘specialist’.
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik tot op dat moment nog nooit van het begrip generalist had gehoord, laat staan dat ik mezelf zou omschrijven als dergelijk of sterker nog, het zou zien als mijn grote talent. Afijn, met mijn nieuw geleerde begrip deed ik een klein onderzoekje onder mijn LinkedIn-netwerk met de vraag of mijn connecties ergens in gespecialiseerd zijn, of zichzelf meer zien als een generalist. Daaruit bleek dat 59% zichzelf ziet als specialist, en 41% als generalist. Ik vroeg mijn collega’s hoe zij hierin staan en of zij zich hierin herkennen.

Collega Monique is een beetje wars van hokjesdenken. "Binnen Coopr word ik inderdaad als specialist op gebied van mediarelaties en 'traditionele PR' gezien. Collega's kloppen aan als ze een kritische blik op een persbericht willen ("Dit eruit - te veel commercie, te weinig nieuwswaarde"), een directeur aan tafel bij Jinek, of een gevatte mediatrainer. Voor klanten bied ik vaak de blik van buiten naar binnen hun bubbel. Ik heb best lang gedacht dat ik te eenzijdig was, dat ik veel meer 'moest' kunnen. Totdat het besef kwam dat ik gewoon wil doen waar ik echt gelukkig van word, want dan lever je gewoon het beste resultaat. Bij Coopr kan dit in de volle breedte van het portfolio. Door het overall plaatje te zien van een klant of project, kijk ik op welke elementen in te haken valt vanuit mijn kennis en kunde. Bovendien liggen voor iedereen genoeg kansen voor verbreding. Je moet ze alleen wel zien en pakken. Conclusie: weg met het idee dat een specialisme zou beperken, net zoals een generalist nergens 'echt goed' in zou zijn. Alles is zo breed of smal als je het zelf maakt. Het gaat bij een bureau om de combinatie van een team, een mooie puzzel die voor elke klant weer anders gelegd wordt.” 

Dorieke herkende mijn struggles: "Er zijn zeker periodes dat ik daar ook aan getwijfeld heb. Of ik blij ben met de stempel generalist? Ja, want ik vind zoveel leuk, maar er zijn ook zeker dingen waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Eigenlijk is de vraag, wanneer kan je jezelf een specialist noemen? Ik heb (bij toeval) veel kennis en ervaring opgedaan in de FMCG branche. Dat vind ik een geweldige branche en dat is een kracht die ik kan gebruiken binnen Coopr. Maar ik ben werktechnisch gezien absoluut een generalist. Zo hebben wij allemaal onze krachten en elementen waar we blij van worden. Die weten we vaak ook van elkaar en die proberen we zoveel mogelijk te benutten. Misschien moeten we vooral daar naar kijken, want daar komt ook de juiste energie uit voort om succesvol werk te leveren.” 

Betekent dit dat er geen ruimte meer is voor specialisten? Als je het aan mij vraagt niet en het antwoord van Monique is glashelder. Een bureau met alleen maar generalisten gaat het niet lang overleven, maar met alleen maar specialisten op een eiland kom je ook niet veel verder. Ik zou mijn specialisten-collega’s voor geen goud willen missen en ik geloof dat zij ook best blij zijn met mij. Zij laten met hun expertise mij als generalist groeien en ik leer elke dag weer van hen. Laten, we zoals Dorieke dat ook aangeeft, vooral elkaars krachten zoveel mogelijk benutten. We maken elkaar beter en hoe fijn is dat? Zoals Monique zo mooi aangeeft: alles is zo breed of smal als je het zelf maakt. Voor mij betekent dit vooral een einde aan een persoonlijke zoektocht en eindelijk een repliek op de vraag: "waar ben je nou echt goed in?” Kun je je vinden in mijn voormalige struggles, dan hoop ik dat ik je hiermee heb kunnen helpen. Lang leve de generalist!