Ik blog over beauty, mag ik op de perslijst?

Blog
Opinie
Jos Govaart
02-09-2013
Tik op een willekeurige dag PR bureau in op Twitter search. Goede kans dat je daar "meisjes op zoek naar een PR-bureau" treft. Er is geen groep mensen in Nederland te vinden bij wie de PR branche er zo goed opstaat als bij deze meisjes. Wekelijks ontvangen we zo'n 3 vragen van een meisje met een beautyblog of ze op de perslijst mogen. Natuurlijk. Geen enkel probleem. Maar waarom zijn er zoveel meisjes die elkaar imiteren? Zijn het fantasieloze volgers? Of zijn ze bloggers rondom andere onderwerpen mijlenver voor?

Succes kent vele volgers
Vorige week hoorde ik bij Coen en Sander (3FM) Cynthia aka Miss Lipgloss op de radio. Een beauty blogster die het gemaakt heeft. Ze krijgt niet alleen spulletjes opgestuurd. Er zijn zelfs merken die bij haar adverteren en betalen om in video tutorials te komen. Miss Lipgloss is een keiharde concurrent van alle modebladen. Ze is relevant en voor haar lezeressen vast vele malen geloofwaardiger dan veel bladen.

Omdat zij - en een aantal anderen- succesvol zijn, krijgt dat natuurlijk navolging. Daar zijn bloggers Miss Lipgloss waarschijnlijk blij mee. Wat is succes zonder kopieergedrag?

Relevantie opzoeken is graven
Daar waar beautybloggers niet aan te slepen zijn, is het bij veel onderwerpen echt serieus zoeken naar relevante bloggers. Bloggers die nog veel minder traffic realiseren dan de bekende titels bij de grote uitgevers. Bloggers die echt nog vanuit de intrinsieke motivatie schrijven. Bloggers die niet uit zijn op nieuwe spulletjes, maar vooral tijd en energie steken in het delen van hun passie.

Ga voor de grote glimlach
Ik kan me wel wat onderwerpen voorstellen die kansrijk zijn. Een blog voor vaders bijvoorbeeld. Misschien hebben "wij" er wel geen behoefte aan. Maar. Er is echt geen donder te vinden over het vaderschap en wat daarbij allemaal handig is. Klussen rondom huis en tuin? Al wat minder zeldzaam. Maar wat als je een blog begint voor de man/vrouw met écht twee linkerhanden. Vol met relevante videocontent. Dat is maar wat handig voor allerlei fabrikanten om daar op te staan. Hetzelfde met IT voor de huis-tuin-en keuken computergebruiker. Koken is een wereld die wat dat betreft al een stuk beter voorzien is. Dus kom op dames en heren bloggers. Stuur ons eens een wat ander verzoek dan: "Ik heb een blog waarop ik blog over beauty en ik heb pageviews". We zullen je met een nét iets grotere glimlach behandelen.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief