Ik kan niet voor een concurrent werken

Blog
Opinie
Jos Govaart
24-04-2013


Toen ik de bureauwereld binnenkwam werd ik al snel verbaasd. Er waren grote internationale bureaus die een dependance in het leven riepen om een zogenaamd conflicting account te kunnen bedienen. Dus hetzelfde bureau, met dezelfde backoffice, maar met een ander logo was voldoende om wel voor dat extra consumentenelektronicamerk te mogen werken. Bijzonder, op z'n minst.

Generalist of specialist?
Sommige bureaus kiezen ervoor om zich op één specifieke branche te richten. Bijvoorbeeld bureaus die zich specialiseren in ICT of Fashion. Bureaus die dus per definitie voor ogenschijnlijk conflicterende merken werken. Daarnaast zijn er bureaus die hun klantportfolio breder samenstellen. En juist voor deze bureaus is iets nogal snel conflicting. Stel, je werkt als breed georiënteerd bureau voor automerk BMW. Dan snap ik dat Mercedes en Audi conflicting zijn. Volvo en Lexus misschien ook nog wel. Maar waarom zou je dan niet mogen werken voor Peugot of Citroën. Ik zie daar het probleem niet.

Ik vraag me ook wel eens af hoe dat in andere disciplines werkt. Als PR-bureau hoor je vrij veel vertrouwelijke informatie. Concurrentiegevoelig, vast.  Hoe is dat als je "slechts" verantwoordelijk bent voor het activeren van het merk of het maken van leuke Facebookcontent?

Klein of groot?
Stel, je werkt voor een klein sportmerk, bijvoorbeeld Quick. Een sympathiek klein sportmerk waar je goed werk voor levert tegen een normale vergoeding. Ook de klantrelatie is top. Maar er zijn beperkingen ten aanzien van budget en de impact die je met het werk kan maken. Maar dan gebeurt het. Nike klopt aan. Alles inhouse doen bleek toch niet helemaal de oplossing. Nike wil met je in zee. Maar eist dan wel dat je Quick laat vallen omdat het ook een sportmerk is. Wat doe je dan?

Iets soortgelijks gebeurde er bij Mad Men. Sterling Cooper Draper had Mohawk Airlines en koos ervoor om na een vliegtuigcrash te pitchen voor American Airlines. Don Draper pitchte tamelijk briljant. Maar of het uiteindelijk echt werkte....?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief