In 6 stappen het paradijs op aarde claimen

Blog
Opinie
Mary-Grace van Leeuwen
06-08-2013


"Het lijkt hier wel hemel op aarde", "wat een paradijs", uitspraken die je misschien zelf ook wel hebt gedaan tijdens het passeren van een mooie plek. Negen van de tien keer zijn het plekken waar je toevallig voorbij komt en niet wist dat ze bestonden. En dat is toch zonde! Hoe kan een streek met behulp van PR deze vaak bijzondere plekken beter op de kaart zetten? Vaak denk je ook: de stad waar we naar toe gaan is al zo bekend, wat valt er nu nog voor nieuws te ontdekken? Toch sta je vaak versteld van de mooie 'plekjes' die een bekende stad of streek nog kan bieden.

Je kan natuurlijk adverteren in elk reisboek of reclamespots maken zoals de tourist boards doen van bijvoorbeeld Curaçao en Griekenland. Maar wat als je meer een persoonlijke benadering wilt? Dan kun je als vertegenwoordiger van een streek of toeristenbureau de volgende 6 stappen ondernemen:

1. Focus
Bedenk eerst wat de specialiteiten van de streek zijn. Waar wil je op focussen? Zijn er speciale gerechten die alleen in jullie streek gemaakt worden? Of komen er veel kunstenaars, muzikanten, etc. uit de streek? Misschien kun je er wel heel goed shoppen? De focus kan natuurlijk van alles zijn. Houd er rekening mee dat hoe meer je deze afbakent hoe gerichter je een doelgroep kunt aanspreken.

2. Doelgroep
Als de focus eenmaal duidelijk is kun je een doelgroep aanwijzen. Dus voor wie is de streek interessant: zijn dit jongeren, ouderen of juist meer voor gezinnen. Grote kans natuurlijk dat de streek voor iedere doelgroep iets te bieden heeft, maar omdat je het persoonlijk wilt houden moet je keuzes maken. Je kunt natuurlijk ook eerst de doelgroep bepalen en dan kijken waar je de focus op gaat leggen.3. Influencers
Als punt 1 en 2 duidelijk zijn kun je met een lokale partner invloedrijke mensen gaan benaderen die een mening hebben of veel weten over de vastgestelde focus. Dit kunnen zijn: fanatieke twitteraars, bloggers en/of journalisten. Werk altijd samen met een lokale partner (lokaal pr-bureau) omdat deze de markt beter kent. Stel dat ik als gemeente Rotterdam, de stad beter op de kaart wil zetten onder de Catalanen in Barcelona dan is het handig om te weten wat hun interesses zijn, zodat we misschien gelijkenissen kunnen vinden met het leven hier in Rotterdam. Ook weet een lokale partner sneller de influencers te vinden en deze tactisch te benaderen. It's all about culture!

En dan? Wat kunnen deze influencers voor jouw streek betekenen? Er zijn een aantal opties die je in overweging kunt nemen, zodat zij over jouw plaats gaan schrijven, praten en dus promoten. Als lokaal pr-bureau kun je de volgende punten voorstellen:

4. Persreis
Organiseer een pers- of bloggersreis. Mijn collega's Noesjka en Arusha hebben al eerder een blog geschreven over hoe zo'n reis te organiseren. Op deze manier laat je de influencers onder begeleiding kennis maken met de streek. En als het geslaagd is wordt hier vanzelf over geschreven, getwitterd of foto's geplaatst op Instagram.

5. Tips & Tricks
Deel tips en tricks over de streek met de influencers in de vorm van een infographic of persbericht. Laat zien waarom de streek interessant is voor hen.

6. What's new?
Wat is er allemaal te doen in de streek? Zoek haakjes om misschien per seizoen een thema uit te lichten en dit in de vorm van een persbericht of -bulletin uit te sturen. Denk hierbij aan: leuke tips die je in de zomer kunt doen, nationale feestdag(en) en/of andere belangrijke feesten die gevierd worden, etc.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief