Influencers: Weg met de insta-bubbel, het is tijd voor meer echtheid.

Blog
Opinie
Rachel de Koning
06-08-2020
Vanuit mijn rol als influencerspecialist binnen Coopr houd ik de ontwikkelingen in dat gebied nauwlettend in de gaten. De hashtags #blacklivesmatter en #womenempowerment met bijpassende afbeeldingen overspoel(d)en de afgelopen tijd wereldwijd de sociale media. Deze bewegingen kunnen een mooi startpunt zijn om bewustwording te creëren bij de massa rondom thema’s zoals deze. Ik ben benieuwd of dit jaar de start is van een andere vorm van content op social media, anders dan alleen lifestyle, mode en food, maar posts met meer inhoud. Ik stelde influencers en zzp’ers Kiki Duren en Tess van Daelen een aantal vragen over de bewegingen op social media, het virus en de impact ervan. Verandert hun rol langzaam en daarmee ook de content op sociale media?
Meer creativiteit en meer volgers
Sinds maart zijn we in de greep van COVID-19. Massaal werkten we opeens vanuit huis en zijn we meer dan ooit online en op social media te vinden. Zowel Kiki als Tess zagen daardoor een groei op hun social media kanalen. Maar uit paniek en een schrikreactie veroorzaakt door de pandemie trokken opdrachtgevers bij beiden grote samenwerkingen terug of werden ze on hold gezet. Tess en Kiki merkten dat juist deze periode om meer creativiteit vroeg: "Van de ene op de andere week had ik als zzp’er geen klussen meer. Toen scholen iets later ook nog sloten, en ik zonder werk met een kind thuis zat, kreeg ik het wel even benauwd. Intussen merkte ik dat mijn engagement op social media hoger werd. Vooral op Instagram stories kwamen er meer reacties. Tegelijkertijd was het zoeken naar een nieuwe vorm van content delen. Van reisjes, feestjes, outfits en etentjes, naar ‘the floor is lava’ in je huis met kind en hond”, zegt Tess. 
 
Ook Kiki herkent dit: "Tijdens de intelligente lockdown moest ik een manier vinden om mijn creativiteit te uiten in en rondom huis. Ik maakte nooit filmpjes op IGTV en ging dit ineens doen. Daarnaast startte ik iets wat ik al jaren wilde, maar nooit de ballen voor had, omdat ik dacht dat ik de boot al had gemist: een Youtube-kanaal. En ik nam een podcast op. Dit bleek een groot succes.” Deze periode kende Kiki de grootste groei in volgers en zijn haar views bijna verdubbeld. Eigenlijk zou je dus kunnen stellen dat de afgelopen periode juist voor merken kansen bood om samen te werken met een influencer, gezien de groei in engagement en het aantal volgers. Daar bovenop werden mensen corona-moe en was er juist behoefte aan andere onderwerpen. Dit had een kans kunnen zijn voor merken en bedrijven om op in te spelen, maar werd te weinig gedaan zoals Kiki en Tess ook zo duidelijk aangeven.
Bewuster over content
Om door te pakken op het meer online zijn; stiekem merkte ik ook dat ik vaker op sociale media te vinden was. Wat me opviel is dat ik steeds vaker (dan gebruikelijk) echte posts voorbij zag komen. Posts zonder bewerkte foto’s of juist met meer inhoud. En dat ervaarde ik als positief en fijn. Het zette me aan het denken: zouden anderen dit dan ook hebben? Toen ik de influencers vroeg of de afgelopen periode hun bewuster heeft gemaakt over welke content ze met hun volgers delen, antwoordden ze "ja”. Kiki: "Instagram is een plek voor joy, en niet per se voor politieke meningen. Maar de wereld staat in brand, en eerlijk, het ging niet meer alleen om de dood van George Floyd. Stil zijn voelde voor mij niet langer als een optie. Het maakt niet uit hoe groot je bereik is, jij kan net de persoon zijn die iemands mindset kan veranderen, juíst omdat die persoon het van jou hoort. Als ik daar met mijn platform aan kan meewerken, dan doe ik dat. Niet alleen het verhaal van George, maar ook verhalen van anderen ben ik gaan delen.”  
 
Het antwoord van Tess sluit hier mooi bij aan: "Het lege influencer bestaan heeft meer lading gekregen. Iedereen durft zich nu wat meer te uiten, echt ergens voor te staan en zijn of haar invloed in te zetten voor een groter doel. Ik vind het nog wel lastig om een stelling in te nemen op bijvoorbeeld Instagram, maar ik doe het steeds vaker.” Bij de vraag of volgers zelf kritischer zijn geworden over de gedeelde content, geeft Tess aan dit niet te herkennen. "Maar ik kan me voorstellen dat mensen meer gevoed willen worden met dingen die er echt toe doen en inspiratie kunnen halen uit online content.”
Toekomstbeeld
Sociale media hebben meer ruimte gemaakt voor echtheid en verhalen met inhoud. Uiteraard wil ik niet zeggen dat het er nooit geweest is, en daarnaast is bijvoorbeeld Instagram ook nog steeds een platform voor luchtige onderwerpen. Maar zou deze ontwikkeling aanhouden? Volgens Kiki en Tess wel. Zij zijn de afgelopen periode gaan kleien aan hun merk: ze zijn nu meer bewust van wat ze de wereld in sturen. Kiki geeft aan vaker nee te zeggen tegen samenwerkingen waar ze voorheen misschien wel ja op zou zeggen. Beiden zien het influencer wereldje minder ‘picture perfect’ worden en ruimte bieden voor een podium voor echte verhalen. "Mijn content is nu meer real en meer in het moment dan voorheen en ik maak me minder druk”, zegt Tess. Om de Insta-bubbel te doorbreken is Kiki gestart met het delen van eerlijke verhalen over haarzelf op Instagram, want het perfecte plaatje in stand houden is alles behalve wat ze wil. 
 
Binnenkort een samenwerking met influencers op de planning staan? Je kunt verwachten dat zij wellicht de relevantie en match beter afwegen. Als we op bovenstaande afgaan, maken sociale media en influencers in 2020 een interessante ontwikkeling door. Minder picture perfect, meer realness en inspiratie. Ik hoop dat dit zo blijft. Dat lijkt me een mooie nieuwe normaal. Eens?