Infographic: Content Marketing in 4 stappen

Blog
Opinie
Shelly Delwel
05-04-2013
De meeste pr- communicatie- & marketing professionals zijn er bekend mee: Content Marketing. Content Marketing draait om het delen van relevante informatie met specifieke doelgroepen. Een uitstekend instrument om relaties te verbeteren als je het mij vraagt, want met alleen maar commerciële boodschappen verbind je de consument tegenwoordig niet meer aan een merk. Het is belangrijk om hen content te bieden waar zij ook daadwerkelijk iets aan hebben en die zij willen delen met vrienden en familie.

De juiste content delen: hoe pak je dat aan?
Welke informatie deel je? Met wie? Hoe lang? Wanneer? En via welke kanalen? Het WOMMA (Worth of Mouth Marketing Association) heeft verschillende nuttige tips & tricks uitgewerkt in deze infographic.

Welke boodschap?
De boodschap is geheel afhankelijk van de doelgroep. Het is dus belangrijk om te bepalen wie je wilt bereiken (houd hierbij jouw uiteindelijke doelstellingen in gedachten). Een volgende stap is het filteren van informatie vanuit de organisatie. Hiervoor moet je in de huid van de consument kruipen om te bepalen wat voor hun nou daadwerkelijk relevant is. Wel moet je in de gaten houden dat je daarin ergens een link legt met het merk (waarden). Bij deze Facebook post van Telfort is dat niet gelukt.

Hoe lang?
Wij leven in een 'attention economy' , waarbij er een overvloed aan informatiebronnen zijn en wij constant geprikkeld worden. Het is dus niet vreemd dat wij maar een beperkte spanningsboog (ongeveer 3 min) hebben om onze aandacht vast te houden. Het motto luidt dus: wees kort maar krachtig. Soms zegt één plaatje al genoeg zoals bij de Hema.

Wanneer?
Timing van het delen van jouw content is natuurlijk belangrijk om jouw doelgroep ook daadwerkelijk te bereiken. In de infographic worden verschillende tijden voor verschillende kanalen ingedeeld. Vrij logisch volgens mij dat er een piek te zien is bij het checken van de webmail  in de ochtend en dat aan het begin van de avond de persoonlijke accounts als Facebook en Pinterest de meeste aandacht krijgen, maar toch iets om in gedachten te houden.

Verspreiding content?
En hoe verspreid je de content uiteindelijk? Er zijn natuurlijk veel verschillende manieren; Twitter, Facebook, Instagram, persbericht, event, whitepaper of bijvoorbeeld een infographic? Stem dit af op het type content dat je wilt delen. Zo is video een goede tool om een verhaal in het kort over te brengen. De Rainforrest Alliance heeft dat bijvoorbeeld op een leuke manier gedaan met follow the frog.

Heb jij nog tips & tricks voor content marketing laat het mij weten in een reactie?!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief