Infographic: praten met minder woorden, wel zo effectief

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
25-06-2013


Het is schandalig, ik zal het maar direct toegeven; bij sommige gesprekken haak ik echt af. Zeker wanneer mensen zoveel meer woorden gebruiken dan, naar mijn idee, nodig zijn om een punt te maken. Dan klinkt het gewoon als een grote brij van woorden en lijkt het doel verre van duidelijk. Herkenbaar? Niet zo gek. Gemiddeld kunnen we 'maar' naar 125-250 woorden per minuut luisteren. Iets om rekening mee te houden als pr professional.

Blablabla
Even voor de duidelijkheid: niet de categorie 'extreem goede verhalenvertellers' die je vanaf het begin tot het einde van hun proloog kunnen boeien en meenemen in de verschillende aspecten van het verhaal. Wel de categorie 'je stelt een gerichte vraag, krijgt een heel verhaal te horen, maar alles dan een antwoord op je vraag'.

Wanneer het moet kan ik me maximaal 30 minuten op concentreren op verhalen met heel veel woorden zonder een punt te maken, maar daarna is het echt over. Het enige dat dan nog binnenkomt is 'blablablablablabla'. Het zal aan m'n Groningse roots liggen; in de regel gebruik ik zelf niet meer woorden dan nodig. Kort door de bocht heet dat. Toch hoeft kort en bondig niet direct negatief te zijn, sterker nog. Als pr professional kun je je er voordeel mee doen. Kijk maar eens naar de infographic.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief