INFOGRAPHIC: Storytelling; oud nieuws?

Blog
Opinie
Shelly Delwel
12-06-2013


De term 'storytelling' is in de wereld van content marketing niet meer weg te denken. Maar het is niet bepaald nieuw te noemen, want storytelling bestaat al duizenden jaren. Zo vertelden wij elkaar 4200 voor Christus natuurlijk ook al verhalen alleen dan via andere kanalen. Toen maakten wij krijttekeningen op de muur om ons verhaal over te brengen en nu posten wij een bericht of foto op Facebook.

De evolutie van Storytelling
Waar het bij storytelling in alle tijden om draait is het verhaal en de bijbehorende emotie. Mensen willen een verhaal horen met een persoonlijke touch, een verrassend element of nieuwtje. En tot op de dag van vandaag is het nog steeds belangrijk om verhalen te vertellen die mensen raken. Een verhaal moet inspireren, waardoor het doorverteld wordt en mensen met elkaar verbind. In onderstaande infographic vind je een overzicht van de 'geschiedenis van story telling'.  De verschuiving van persoonlijke verhalen naar Corporate stories is in 1900 gestart met de Michelin gids en wordt steeds vernieuwender. Zie de video van Coca-Cola waarin de stappen van storytelling uitgebreid beschreven worden. Neem er even de tijd voor, want hij duurt bijna 18 minuten, maar de video an sich is ook weer een vorm van storytelling.

Modern Content Marketing: Coca-Cola's "Content 2020 Initiative" from Forward Marketing on Vimeo.

Animatie Lego
Daarbij is het verhaal over de geschiedenis van Lego ook een mooi voorbeeld van storytelling. Lego heeft het verhaal in een animatievideo uitgelegd. Het is echt als een 'sprookje' gebracht  en is geschikt voor jong en oud.  Benieuwd? Zie de video hieronder.

Over 50 jaar zal storytelling nog steeds bestaan, maar dan weer in een nieuwe vorm. Via 3D of andere nieuwe geavanceerde technieken? Hoe denk jij dat de toekomst van storytelling eruit zal zien?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief